پنجشنبه , ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
  • صفحه نخست
  • پیوندها
  • درباره ما
  فارسی      العربية      اردو       English 

پایگاه اطلاع رسانی رهیافتگان به مکتب اهل بیت علیهم السلام

  • گزارش‏‏
  • رهیافتگان
    • رهیافتگان ایرانی
    • رهیافتگان خارجی
    • رهیافتگان شهید
  • پرسش و پاسخ
    • پاسخ به شبهات
  • سرگذشت
  • نگارخانه
    • صوت
    • فیلم
    • عکس
  • کتابخانه
    • دانلود کتاب
    • معرفی کتاب
  • مصاحبه
  • معارف اسلامی
    • عقائد
    • اخلاق
    • مهدویت
    • احکام و عبادات
  • مقاله و تحلیل
  • محصولات
سر خط خبرها
  • عمار امیری، مستبصر ایرانی: دیدم برادران شیعه به فکر صلح و صفا بودند
  • رفیق خوب مرا به راه مستقیم هادی شد
  • بهرام حیدری، مستبصر بلوچ: زیارت امام رضا علیه السلام مرا شیعه کرد
  • ازهر اشرفی، مستبصر بلوچ: می‎گفتند صحابه دین را برای ما آوردند و دیگر نیازی به اهل‌بیت نداریم!
  • گزارش تصویری رونمایی از کتاب شیخ الشهداء با حضور ۱۲ هزار نفر
  • کتاب شیخ الشهدا رونمایی شد
  • برگزاری مراسم سی‌امین سالگرد شهید شیخ علی مزاری با سخنرانی آیت الله محسن اراکی (دام ظله)
  • پست بعدی

    شریف الحسن: مذهب شیعه را پس از مطالعات متعدد کتاب های تاریخی و مذهبی انتخاب کردم

  • پست قبلی

    لیتا سلبی تازه مسلمان آمریکایی: قرآن تنها عامل مسلمان شدن من بود

شما اینجائید:خانه » معارف اسلامی » اخلاق » بهترین شیوه تبلیغ برای مذهب اهل بیت(ع)

بهترین شیوه تبلیغ برای مذهب اهل بیت(ع)

تاریخ ارسال: ۱۳۹۴-۰۵-۲۲ در اخلاق, معارف اسلامی ۰

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی استبصار، طبق روایات اهل بیت(ع) ، شیعیان باید با پیروان مذاهب دیگر در کمال ادب و احترام گفتگو کنند. زیرا خداوند می فرماید : «قولوا لِلنّاسِ حُسناً» (با مردم سخنی نیکو بگویید) [بقره/۸۳]. خداوند در این آیه نفرمود «تنها با مؤمنان حقیقی خوشرفتار باشید» بلکه واژه “الناس”(مردم) را به کار برد یعنی باید با همه اقشار مردم شامل مسلمان و کافر و شیعه و سنی و … نیکو سخن بگویید. درباره همین آیه امام باقر(ع) می فرماید: «منظور اینست که با مردم آنگونه سخن بگو که دوست داری آنان با تو سخن بگویند»

خوشرفتاری با عموم مسلمانان :
اهل بیت(ع) همواره شیعیان را به خوشرفتاری با پیروان مذاهب اسلامی سفارش کرده اند و سیره عملی خودشان نیز چنین بوده است. امام باقر(ع) فرمودند«حتی اگر با یک یهودی همنشین شدی با او به نیکویی رفتار کن»(۱) امیرالمؤمنین(ع) حتی با اهل کتاب (مسیحیان و یهودیان) خوشرفتار بودند به گونه ای که موجب علاقمندی و احیانا تشرف آنان به اسلام می شد.(۲) اگر کسی بخواهد نمونه های رفتار بزرگوارانه اهل بیت(ع) با پیروان ادیان و مذاهب دیگر را گردآوری کند قطعا کتابی حجیم خواهد شد.

طبق روایات اهل بیت(ع) ، شیعیان باید با پیروان مذاهب دیگر در کمال ادب و احترام گفتگو کنند. زیرا خداوند می فرماید : «قولوا لِلنّاسِ حُسناً» (با مردم سخنی نیکو بگویید) [بقره/۸۳]. خداوند در این آیه نفرمود «تنها با مؤمنان حقیقی خوشرفتار باشید» بلکه واژه “الناس”(مردم) را به کار برد یعنی باید با همه اقشار مردم شامل مسلمان و کافر و شیعه و سنی و … نیکو سخن بگویید.(۳) درباره همین آیه امام باقر(ع) می فرماید: «منظور اینست که با مردم آنگونه سخن بگو که دوست داری آنان با تو سخن بگویند» (۴)
همچنین از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود : « ای شیعیان! [با رفتار خود ] زینت ما باشید و مایه ننگ و عار ما نباشید. با مردم به نیکویی سخن بگویید و زبان خود را [ از سخنان زشت ] نگاه دارید و از گفتار بیهوده و سخنان زشت بپرهیزید»(۵) آنحضرت شیعیان را بویژه درباره رفتار با اهل سنت به تقوا توصیه کرده ، فرمودند: «به عیادت بیمارانشان بروید و در تشییع جنازه امواتشان شرکت کنید و در مسجدهایشان با آنان نماز بخوانید»(۶) اهل بیت(ع) خود نیز همین شیوه را داشتند.(۷) در حدیثی آمده که هر کس از این شیوه پیروی نکند امامان(ع) از او بیزارند و او را از شیعیان خود نمی دانند. (۸)
در حدیثی معتبر از امام صادق(ع) آمده که هرکس از شیعیان که [ برای وحدت اسلامی ] در صف اول نماز با اهل سنت شرکت کند گویی پشت سر پیامبر (ص) نماز گزارده است.(۹) طبق این روایت نماز با اهل سنت نه تنها جایز بلکه دارای پاداشی بزرگ است. طبق روایتی دیگر امام صادق(ع) نماز با اهل سنت در صف اول را همچون جهاد فی سبیل الله دانسته اند.(۱۰) این روایات از سوی محققان شیعه معتبر دانسته شده و مراجع تقلید بر اساس آنها فتوا می دهند.

نهی از دشنام گویی به مقدسات دیگران :
تجربه نشان داده که هیچگاه دشنام گفتن به مقدسات دیگران موجب هدایت گمراهان نمی شود. بلکه برعکس آنان را به لجاجت و مقابله به مثل وادار می کند. از این رو اهل بیت(ع) به شیعیان یادآور می شدند که خداوند از دشنام گفتن – حتی نسبت به بتهای مشرکان- نهی فرموده است. خداوند می فرماید: « به معبود کسانى که غیر خدا را مى‏خوانند دشنام ندهید، مبادا آنها (نیز) از روى دشمنی و جهل ، خدا را دشنام دهند»[أنعام/۱۰۸] بنابراین پرهیز از دشنام یک اصل قرآنی و اسلامی است که اهل بیت(ع) نیز بر آن تأکید کرده اند از این رو استثنا قایل شدن برای آن در شرایط خاص نیازمند دلیل خاص است.(۱۱)
در جنگ صفین برخی از اصحاب امیرالمؤمنین(ع) طرف مقابل را دشنام می دادند که آن حضرت فرمود: «بر شما روا نمی دانم که نفرینگر و دشنامگو باشید ، فحش دهید و اظهار نفرت کنید. ولى اگر کارهاى زشت آنان را بیان مى‏کردید و مى‏گفتید که رفتار و کردارشان چنین و چنان بوده ، سخنى درست‏تر گفته و عذرى رساتر آورده بودید»(۱۲) در اینجا امیرالمؤمنین(ع) در عینِ نهی از دشنامگویی ، یاران خود را به افشاگری درباره عملکردِ دشمن فرا می خواند. بنابراین پرهیز از دشنامگویی به معنای سکوت در مقابل انحرافات نیست بلکه به معنای روشنگریِ مؤدبانه و استدلالی است که احتمال هدایت مخاطبان را بیشتر می کند و در پیشگاه خداوند و در مقابل افکار عمومی نیز بهتر قابل دفاع است.
در روایتی دیگر خطاب به شیعیان آمده :«از خدا پروا کنید و با هرکس همدم می شوید به نیکویی همنشینی کنید و با همسایگان خوشرفتار باشید و امانت را به صاحبانش برگردانید و مردم را خوک نخوانید. اگر شیعه ما هستید همانگونه که ما سخن می گوییم سخن بگویید و مانند ما رفتار کنید تا براستی شیعه ی ما باشید»(۱۳) از این روایت دانسته می شود که در آن روزگار برخی از تندروها، پیروان مذاهب دیگر را با القابی زشت نامگذاری می کردند که اهل بیت(ع) از این رفتار زشت نهی فرمودند. در زمان ما نیز برخی از افراطیها از هر دو مذهب القاب زشتی به مخالفان خود می دهند که بی تردید ناروا و بر خلاف شیوه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می باشد.
در کتاب علل الشرایع(تألیف شیخ صدوق) که از منابع مهم شیعه است آمده که ابوحنیفه(پیشوای اهل سنت) نزد امام صادق(ع) شرفیاب شد و عرض کرد:«گروهی از شیعیان از سه خلیفه نخست به شدت بدگویی و اعلام بیزاری می کنند و مدعی هستند که شما چنین توصیه ای به آنان کرده اید» امام صادق(ع) فرمودند: «وای بر تو! من چنین چیزی نگفته ام» ابوحنیفه گفت : «اما آنها بسیار برای این کار اهمیت قایلند!» امام(ع) فرمودند:«از من چه انتظار داری؟» ابوحنیفه گفت:«اگر نامه ای برایشان بنویسید و من به آنان برسانم از این کار دست بر می دارند.» امام(ع) فرمودند:«[در اینصورت] سخنم را اطاعت نخواهند کرد.»(۱۴) گویا امام(ع) نگران بودند که اگر چنین نامه ای توسط یک عالم سنی به گروهی از تندروهای شیعه ابلاغ شود تأثیری نداشته باشد. اما از آنجا که امام(ع) شخصاً از تصریح مردم کوفه به لعن بزرگان اهل سنت ناخشنود بودند بنابراین نامه ای نوشتند و توصیه های فراوانی به شیعیان کردند از جمله اینکه باید با اهل سنت خوشرفتاری کرده، از تظاهر به دشنامگویی خودداری کنند زیرا این رفتار ناشایست جز اینکه طرف مقابل را به مقابله به مثل وادار کند سودی نخواهد داشت. از آن پس شیعیان آن نامه را در جایگاه نماز خود قرار می دادند و بعد از نماز می خواندند و تلاش می کردند به آن پایبند باشند. (۱۵)
یکی از نایبان خاص امام زمان(عج) شخصی را به کار دربانی گمارده بود اما پس از مدتی معلوم شد این دربان به معاویه لعنت و دشنام می دهد. نایب خاص(ره) پس از اطلاع از این موضوع او را از کار برکنار فرمود. از آن پس آن شخص تا مدتها التماس می کرد که سر کار خود برگردد اما نایب خاص (ره) دیگر او را به خدمت قبول نفرمود. (۱۶)گویی آن نایب خاص(ره) معتقد بودند که شیعیان باید حتی نسبت به حساسیت اقلیتی از اهل سنت که برای معاویه منزلتی قایل هستند ، توجه داشته باشند و نباید تظاهر به بی احترامی به عقاید اهل سنت کنند.

از برخی از روایات بر می آید اصل تبرّی که از نظر ما شیعیان یکی از فروع دین است باید بصورت « لعن ستمکاران بطور کلی » باشد و نباید با ذکر نام و بصورت صریح باشد. کلینی از امام باقر(ع) نقل کرده که فرزندِ یکی از سرانِ شرک، – که مسلمان شده و در رکاب پیامبر(ص) بود – یکبار ابوبکر در حضور او پدر مشرکش را لعنت کرد که او خشمگین شد و به ابوبکر پاسخی تند داد. در آن هنگام پیامبر(ص)- به عنوان یک سیره همیشگی – فرمودند: «وقتی مشرکان را لعن و بدگویی می کنید بطور کلی سخن بگویید نه بطور خاص (با ذکر نام) که فرزندانشان (که اکنون در شمار مسلمانان هستند) خشمگین شوند»(۱۷) طبق این روایت پیامبر اعظم(ص) از لعن صریح مشرکان با ذکر نام، نهی فرمود تا موجب دودستگی بین مسلمانان نشود. معنای این سخن اینست که به جای لعن با ذکر نام باید لعن کلی مورد عمل قرار گیرد مثلا بگویند: « اللهُمَّ الْعَنْ الظّالِمینَ».

نکته دیگر درباره زیارت شریف عاشوراست که در قدیمی ترین نسخه آن عبارت « اللهم خُصَّ أنت اول ظالم باللَّعن و ابدأ به أولاً ثم الثانی و الثالث والرابع» – که فعلا رایج و مشهور است – وجود ندارد و به جای آن لعن کلی و عمومی به این صورت آمده است :« اللهُمَّ خُصَّ أنتَ أوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ آلَ نَبیِّکَ بِاللَّعْنِ ثُمَّ الْعَنْ أعداءَ آلِ مُحَمَّدٍ مِنَ الأوّلینَ وَ الآخِرینَ» این نسخه ی زیارت عاشورا در کتاب «کامل الزیارات» – که از تألیفات ابن قولویه قمی(از استادان شیخ مفید) است- آمده و از جهاتی از نسخه متداول معتبرتر می باشد اما متاسفانه کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته است.(۱۹) در میان کتب دعای معاصر «منتخب الأدعیه» که زیر نظر علامه سید مرتضی عسکری(ره) تدوین شده این متن را نقل کرده است. (۲۰)

بهترین شیوه تبلیغ برای مذهب اهل بیت(ع) :
امام صادق(ع) فرمودند:« شما را به تقوای الهی و طاعت خداوند و پرهیز از معاصی و ادای امانت به کسانی که به شما اعتماد می کنند، سفارش می کنم و اینکه با هرکس همنشین می شوید خوشرفتار باشید و بدون سخن گفتن برای ما تبلیغ کنید» به حضرت (ع) عرض کردند: چگونه بدون سخن گفتن تبلیغ کنیم؟! فرمود: « به آنچه از طاعت خدا که به شما سفارش کرده ایم عمل کنید و از آنچه از محرمات که نهی کرده ایم بپرهیزید و با مردم با راستی و منصفانه رفتار کنید و امانت را به صاحبش بازگردانید و امر به معروف و نهی از منکر کنید و کاری کنید که مردم جز خوبی از شما نبینند که در اینصورت خواهند گفت اینها پیروان فلانی(شیعیان جعفری) هستند. خدا فلانی[جعفر صادق] را رحمت کناد که چه خوب پیروانش را تربیت کرده است و بدینگونه از فضایل ما آگاه می شوند و به سویش می شتابند»(۲۱) طبق این روایات شیعیان باید بگونه ای با پیروان مذاهب دیگر رفتار کنند که موجب خوشنامی اهل بیت(ع) شود و آنان با خود بگویند ” درود بر جعفر صادق(ع) که چنین شیعیانی تربیت کرده است.”
در زمان برخی از امامان(ع) شیعیان چنان با اهل سنت مدارا و خوشرفتاری داشتند که مردم آنان را به عنوان امام جماعت و امانتدار خود بر می گزیدند و این رفتار آنان مورد تأکید ویژه امامان(ع) بوده است زیرا موجب خوشبینی و علاقه مردم نسبت به اهل بیت(ع) و پیروانشان بود. (۲۲)
ممکن است برخی گمان کنند با خودداری از لعن صریح ممکن است تعصب شیعی رو به ضعف بگذارد و برخی از شیعیان در حقانیت و مظلومیت اهل بیت(ع) تردید کنند اما حقیقت اینست که این نگرانی جایی ندارد زیرا ما می توانیم برای حفظ مکتب تشیع به جای «تظاهر به لعن با ذکر نام» ، به «بیان واقعیات تاریخی و استدلالهای اهل بیت(ع)» با شیوه مؤدبانه بپردازیم تا نسل جوان شیعه به جای دشنام ، به استدلال و ادب مسلح شود و در مقابل شبهات متزلزل نگردد. اگر شیعیان اعلام برائت از ستمکاران را بصورت کلی و بدون تعیین مصادیق خاص بیان کند کدورتی پیش نمی آید بلکه دیگران نیز با آنان همصدا می شوند. در عین حال می توان حقایق تاریخی را به گونه مستند و بدون سب و لعن صریح تبیین کرد. این شیوه قطعا از سوی نسل جوان روشنفکر و جستجوگر با استقبال مواجه خواهد شد و تبلیغات منفی وهابیان را – که شیعه را به عنوان یک فرقه بی منطق و دشنام گو معرفی می کنند – خنثی خواهد کرد.

پانوشت:
۱ – میرزا حسین نوری ، مستدرک‏ الوسائل[چاپ قم]: ج۸ ص۳۱۶
۲ – به عنوان نمونه مراجعه کنید به: حر عاملی، وسائل الشیعه[چاپ قم]، ج‏۱۲ ص۱۳۵ و ابن اثیر، الکامل[چاپ بیروت] ج۲ ص۴۴۳
۳ – محمد بن بابویه صدوق ، صفات‏الشیعه[چاپ انتشارات اعلمی تهران] ص۲۷ و على بن حسن طبرسى ، مشکاهالأنوار[چاپ نجف اشرف] صص ۸۸ و ۱۷۳ و ۱۸۱ و تفسیر منسوب به امام عسکری(ع)[چاپ قم] ص: ۳۵۳
۴ – محمد بن یعقوب کلینی، الکافی[چاپ تهران] ج ۲ ص ۱۶۵ و محمد بن بابویه صدوق ، الأمالی؛ ص ۲۵۴ و محمد بن مسعود عیاشى ، تفسیر العیاشی[چاپ تهران] ج۱ ص ۴۸
۵ – محمد بن بابویه صدوق ، الأمالی ص ۴۰۰ و محمد بن حسن طوسی، الأمالی[چاپ قم]‏ ص ۴۴۰
۶ – محمد بن مسعود عیاشى ، تفسیر العیاشی[چاپ تهران] ج ۱ ص ۴۸
۷ – میرزا حسین نوری ، مستدرک‏الوسائل[چاپ قم] ج۸ ص۳۱۳
۸ – احمد بن محمد بن خالد برقى ، المحاسن ج ۱ ص۱۸ و محمد بن بابویه صدوق ، صفات‏الشیعه[چاپ انتشارات اعلمی تهران] ص ۲۷
۹ – محمد بن یعقوب کلینی، الکافی[چاپ تهران] ج‏۳ ص ۳۸۰ و محمد بن بابویه صدوق ، من لا یحضره الفقیه[چاپ قم] ج‏۱ ص۳۸۲ و فیض کاشانی، الوافی[چاپ اصفهان] ج‏۸ ص ۱۲۱۸ و حر عاملی، وسائل الشیعه[چاپ قم]، ج‏۸ ص۲۹۹ و محمدباقر مجلسی ، بحار الأنوار [چاپ بیروت] ج‏۸۵ ص ۹۷ و ۹۸
۱۰ – حر عاملی، وسائل الشیعه[چاپ قم]، ج‏۸، ص: ۳۰۱
۱۱ – شاید بتوان گفت یکی از موارد استثنا حالت مقابله به مثل است زیرا خداوند می فرماید:«هر کس به شما تجاوز کرد، همانند آن به او تعدّى کنید»[بقره: ۱۹۴]
۱۲ – نهج البلاغه[چاپ دارالهجره قم] خطبه ۲۰۶ ص۳۲۳ و نصر بن مزاحم، وقعه صفین [چاپ قاهره] ص۱۰۳ ؛ ابوحنیفه دینوری، الأخبار الطوال[چاپ منشورات الرضی، قم] ص ۱۶۵ ؛ ابن أعثم کوفی،الفتوح [چاپ بیروت] ‏ ج۲ ص۵۴۳
۱۳ – قاضی نعمان مغربی، دعائم‏الإسلام[چاپ مصر] ج۱ ص۶۱ و میرزا حسین نوری ، مستدرک‏الوسائل[چاپ قم]: ج ۸ ص۳۱۱
۱۴ – محمد بن بابویه صدوق، علل الشرائع، [انتشارات مکتبه الداورى، قم‏]ج۱ باب ۸۱ ص۹۱ و محمدباقر مجلسی، بحارالأنوار [چاپ بیروت] ج ۲ ص۲۹۴
۱۵ – محمد بن یعقوب کلینی، الکافی[چاپ تهران] ج۸ ص ۲ تا ۱۴ و محمدباقر مجلسی، بحارالأنوار [چاپ بیروت] ج۷۱ باب ۱۴ ص ۲۱۷ و ج ۷۵ باب ۳ ص ۲۱۵
۱۶ – محمد بن حسن طوسی، الغیبه [چاپ قم] ص : ۳۸۶ و محمدباقر مجلسی، بحارالأنوار [چاپ بیروت] ج : ۵۱ ص : ۳۵۷
۱۷ – محمد بن یعقوب کلینی، الکافی[چاپ تهران] ج۸ ص۶۹ . این ماجرا در مصادر تاریخی نیز آمده است: بلاذری، أنساب الأشراف[چاپ بیروت] ج۱ ص۱۶۰ و۴۶۷ و ج۶ ص۴۴ ؛ واقدی، المغازی[چاپ بیروت] ‏ج۳ ص۹۲۵ و ابن حبیب هاشمی، المنمق[چاپ بیروت] ص۲۹۴
۱۸ – این کتاب که توسط “مهدی مسائلی” تألیف شده است.
۱۹ – جعفر ابن قولویه قمی(وفات حدود ۳۶۸هـ)، کامل‏الزیارات[انتشارات مرتضویه، نجف اشرف]، صص۱۷۴-۱۷۹، باب۷۱ و محمدباقر مجلسى ، بحارالأنوار [چاپ بیروت]ج۹۸، ص۲۹۲٫ و میرزا ابوالفضل تهرانى(قرن۱۳ق). شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشور[انتشارات مرتضوى، تهران]، ج۱، ص۴۴
۲۰ – سید مرتضی عسکری، منتخب الأدعیه ، المجمع العلمی الاسلامی، تهران، ۱۴۰۴ ق. /۱۳۶۲ ش
۲۱ – قاضی نعمان مغربی، دعائم‏الإسلام[چاپ مصر] ج ۱ ص۵۶
۲۲ – محمد بن بابویه صدوق ، صفات‏الشیعه[چاپ انتشارات اعلمی تهران] ص۲۸ و قاضی نعمان مغربی، دعائم‏الإسلام[چاپ مصر] ج ۱ ص۵۶
منبع: سایت انقلاب آستان قدس رضوی

استبصار www.estebsar.ir

برچسبها
استبصاراسلامبرجامتازه مسلمانتازه مسلمان شدهتبليغتشيعرفتار اجتماعیره يافتگانره يافتهرهيافتگانرهيافتهشيعهشيعه شدگانشيعيانشیعیانطبق روایات اهل بیتقرآنگرایش به اسلاممبلغمبلغ اسلاممبلغ تشيعمبلغينمستبصرمستبصرينمسلمانمسلمانانوهابيت
tweet
لیتا سلبی تازه مسلمان آمریکایی: قرآن تنها عامل مسلمان شدن من بود
شریف الحسن: مذهب شیعه را پس از مطالعات متعدد کتاب های تاریخی و مذهبی انتخاب کردم

مطالب مرتبط

  • عمار امیری، مستبصر ایرانی: دیدم برادران شیعه به فکر صلح و صفا بودند

    عمار امیری، مستبصر ایرانی: دیدم برادران شیعه ...

    ۱۴۰۰-۰۴-۲۷

  • رفیق خوب مرا به راه مستقیم هادی شد

    رفیق خوب مرا به راه مستقیم هادی ...

    ۱۴۰۰-۰۴-۱۳

  • بهرام حیدری، مستبصر بلوچ: زیارت امام رضا علیه السلام مرا شیعه کرد

    بهرام حیدری، مستبصر بلوچ: زیارت امام رضا ...

    ۱۴۰۰-۰۴-۰۵

  • ازهر اشرفی، مستبصر بلوچ: می‎گفتند صحابه دین را برای ما آوردند و دیگر نیازی به اهل‌بیت نداریم!

    ازهر اشرفی، مستبصر بلوچ: می‎گفتند صحابه دین ...

    ۱۴۰۰-۰۳-۲۱

  • برگزاری مراسم سی‌امین سالگرد شهید شیخ علی مزاری با سخنرانی آیت الله محسن اراکی (دام ظله)

    برگزاری مراسم سی‌امین سالگرد شهید شیخ علی ...

    ۱۴۰۰-۰۳-۱۹

  • گفتگو با عباس نارویی، مستبصر بلوچ و جانباز مدافع حرم

    گفتگو با عباس نارویی، مستبصر بلوچ و ...

    ۱۴۰۰-۰۳-۱۶

  • معرفی کتاب «شهابی در شب»+ دانلود

    معرفی کتاب «شهابی در شب»+ دانلود

    ۱۴۰۰-۰۳-۰۲

  • ویژه برنامه قرآنی «یک آیه یک جزء» به مناسبت ماه مبارک رمضان

    ویژه برنامه قرآنی «یک آیه یک جزء» ...

    ۱۴۰۰-۰۱-۲۶

  • بعثت پیامبر اسلام پایان بت‌پرستی

    بعثت پیامبر اسلام پایان بت‌پرستی

    ۱۳۹۹-۱۲-۲۰

  • آیه‌ای در شأن امیرالمومنین در لیلة المَبیت

    آیه‌ای در شأن امیرالمومنین در لیلة المَبیت

    ۱۳۹۹-۱۲-۱۵

  • یگانه مولود کعبه

    یگانه مولود کعبه

    ۱۳۹۹-۱۲-۰۷

  • شیعه در اسلام

    شیعه در اسلام

    ۱۳۹۹-۱۲-۰۱

  • با تعصب قصد داشتم شیعیان را محکوم نمایم.

    با تعصب قصد داشتم شیعیان را محکوم ...

    ۱۳۹۹-۱۱-۲۳

  • دانلود سومین نشریه مستبصرین و رهیافتگان ایرانی+pdf

    دانلود سومین نشریه مستبصرین و رهیافتگان ایرانی+pdf

    ۱۳۹۹-۰۹-۱۴

  • آن دست  نجات بخش

    آن دست نجات بخش

    ۱۳۹۹-۰۸-۰۶

  • در حرم قول دادم شیعه شوم

    در حرم قول دادم شیعه شوم

    ۱۳۹۹-۰۷-۲۶

  • خاطرات اربعین: بانویی از امریکا +فیلم

    خاطرات اربعین: بانویی از امریکا +فیلم

    ۱۳۹۹-۰۷-۱۶

  • خاطرات شیعه شدن وسیم رضا/ شیعه شدنم را از محرم دارم

    خاطرات شیعه شدن وسیم رضا/ شیعه شدنم ...

    ۱۳۹۹-۰۶-۱۵

  • مستند ساکنین سرزمین کسوف، افشاگری های مستبصر رهایافته از بهائیت

    مستند ساکنین سرزمین کسوف، افشاگری های مستبصر ...

    ۱۳۹۹-۰۵-۲۰

  • یک بیوَتَن حقیقی! شهید مستبصر کمال کورسل

    یک بیوَتَن حقیقی! شهید مستبصر کمال کورسل

    ۱۳۹۹-۰۵-۰۶

  • محمد الهی زاده: مستبصر بلوچ: امام رضا (ع) مرا خالص کرد و تحویل خواهرشان داد

    محمد الهی زاده: مستبصر بلوچ: امام رضا ...

    ۱۳۹۹-۰۴-۱۲

  • فاطمه اتسوکو هوشینو مستبصر ژاپنی: من متوجه بودم که نظر دیگران درباره حجاب مهم نیست + فیلم

    فاطمه اتسوکو هوشینو مستبصر ژاپنی: من متوجه ...

    ۱۳۹۹-۰۴-۰۶

  • دانلود فایل دومین نشریه تخصصی مستبصرین و رهیافتگان ایرانی + pdf

    دانلود فایل دومین نشریه تخصصی مستبصرین و ...

    ۱۳۹۹-۰۳-۳۱

  • سریا: قرآن را خواندم، به پدرم گفتم می خواهم مسلمان شوم

    سریا: قرآن را خواندم، به پدرم گفتم ...

    ۱۳۹۹-۰۳-۲۰

  • سخنان مستبصر استرالیایی خانم کریستین جیمز، در مورد عاشورا + فیلم

    سخنان مستبصر استرالیایی خانم کریستین جیمز، در ...

    ۱۳۹۹-۰۳-۱۸

  • باطن شیعه به معنای مقاومت در برابر طاغوت، بی‌عدالتی و ظلم است

    باطن شیعه به معنای مقاومت در برابر ...

    ۱۳۹۹-۰۳-۱۳

  • از طریق کتاب های ترجمه شده به انگلیسی با سیره نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ع) آشنا شدم

    از طریق کتاب های ترجمه شده به ...

    ۱۳۹۹-۰۲-۲۸

  • گفتگوی جذاب با میخائیل سیمانوف تازه مسلمان شده روس + فیلم

    گفتگوی جذاب با میخائیل سیمانوف تازه مسلمان ...

    ۱۳۹۹-۰۲-۱۱

  • مراسم عقد تازه مسلمان آلمانی با دختر ایرانی در حرم شاه عبدالعظیم

    مراسم عقد تازه مسلمان آلمانی با دختر ...

    ۱۳۹۹-۰۲-۰۷

  • همایش نکوداشت مستبصر مرحوم پرفسور «یحیی علوی (کریستین بونو)»

    همایش نکوداشت مستبصر مرحوم پرفسور «یحیی علوی ...

    ۱۳۹۹-۰۲-۰۴

  • کلیپ: تشرف دو پژوهشگر روس به دین مبین اسلام

    کلیپ: تشرف دو پژوهشگر روس به دین ...

    ۱۳۹۹-۰۲-۰۲

  • در ۱۷ سالگی مسلمان شدم و مذهب شیعه را انتخاب کردم

    در ۱۷ سالگی مسلمان شدم و مذهب ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۳۱

  • تازه‌مسلمان آمریکایی: اولین برخوردم با قرآن مسیر زندگی‌ام را تغییر داد

    تازه‌مسلمان آمریکایی: اولین برخوردم با قرآن مسیر ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۲۹

  • پروفسور بنو فرانسوی: یک شوک لازمه حرکت به سمت حرکت است + فیلم

    پروفسور بنو فرانسوی: یک شوک لازمه حرکت ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۲۷

  • تشرف بانوی روسی به دین اسلام در جامعه‌الزهرا(س) قم

    تشرف بانوی روسی به دین اسلام در ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۱۹

  • جوان آمریکایی: پس از مطالعات دیدم شیعه صحیح ‌تر است و شیعه شدم

    جوان آمریکایی: پس از مطالعات دیدم شیعه ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۱۷

  • وقتی یک مسیحی مسلمان می شود! + فیلم

    وقتی یک مسیحی مسلمان می شود! + ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۱۵

  • مستبصر برزیلی: با انجام دستورات دین به خداوند نزدیک تر می‎شویم

    مستبصر برزیلی: با انجام دستورات دین به ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۱۳

  • مستبصر کلمبیایی در دانشگاه یاسوج: انقلاب اسلامی عامل آشنایی من با دین اسلام بود

    مستبصر کلمبیایی در دانشگاه یاسوج: انقلاب اسلامی ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۰۸

  • بهایی‌زاده‌ مستبصر: شست‌وشوی مغزی کودکان در مهدکودک‌های بهاییت

    بهایی‌زاده‌ مستبصر: شست‌وشوی مغزی کودکان در مهدکودک‌های ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۰۶

  • میلیاردری که شیعه شد + فیلم

    میلیاردری که شیعه شد + فیلم

    ۱۳۹۹-۰۱-۰۴

  • حقوقدان کاتولیک ایتالیایی چگونه شیعه شد

    حقوقدان کاتولیک ایتالیایی چگونه شیعه شد

    ۱۳۹۹-۰۱-۰۱

  • قضیه شیعه شدن پسر عبدالباسط + فیلم

    قضیه شیعه شدن پسر عبدالباسط + فیلم

    ۱۳۹۸-۱۲-۲۸

  • به شما مستبصرین تبریک می گویم

    به شما مستبصرین تبریک می گویم

    ۱۳۹۸-۱۲-۲۴

  • راه حق احساس غربت ندارد + فیلم

    راه حق احساس غربت ندارد + فیلم

    ۱۳۹۸-۱۲-۲۰

  • گیبادولین مستبصر روس: نامه آیت‌الله خامنه‌ای برای ما، یادآور نامه امام به گورباچف بود

    گیبادولین مستبصر روس: نامه آیت‌الله خامنه‌ای برای ...

    ۱۳۹۸-۱۲-۰۸

  • رهیافته مکزیکی: حضرت زهرا (س) برای من در هر لحظه از زندگی الگویی بی‌نظیر است

    رهیافته مکزیکی: حضرت زهرا (س) برای من ...

    ۱۳۹۸-۱۱-۲۷

  • لحظه تشرف بانو تایلندی به دین مبین اسلام در حرم مطهر رضوی

    لحظه تشرف بانو تایلندی به دین مبین ...

    ۱۳۹۸-۱۱-۲۱

  • روایتی خواندنی از مسلمان شدن دو مربی کوبایی در سال ۷۹

    روایتی خواندنی از مسلمان شدن دو مربی ...

    ۱۳۹۸-۱۱-۱۷

  • ماجرای مسلمان شدن و حجاب همسر لوئیجی د مارتینو

    ماجرای مسلمان شدن و حجاب همسر لوئیجی ...

    ۱۳۹۸-۱۱-۱۲

  • دومین نشریه تخصصی مستبصرین و رهیافتگان ایرانی

    دومین نشریه تخصصی مستبصرین و رهیافتگان ایرانی

    ۱۳۹۸-۱۱-۰۵

  • مستند شیرجان روایت زندگی شهید ترکمن وحدت شیعه و سنی + فیلم

    مستند شیرجان روایت زندگی شهید ترکمن وحدت ...

    ۱۳۹۸-۱۱-۰۵

  • مراسم تشرف به اسلام دو دانشجوی روس در دانشگاه تربیت مدرس

    مراسم تشرف به اسلام دو دانشجوی روس ...

    ۱۳۹۸-۱۰-۲۹

  • جوان قبرسی شیعه شد/ دین اسلام را دین صلح و عطوفت یافتم

    جوان قبرسی شیعه شد/ دین اسلام را ...

    ۱۳۹۸-۱۰-۱۹

  • یک جوان فرانسوی در حرم مطهر امام رضا(ع) مسلمان شد

    یک جوان فرانسوی در حرم مطهر امام ...

    ۱۳۹۸-۱۰-۱۸

  • شیخ زکزاکی چگونه شیعه شد؟

    شیخ زکزاکی چگونه شیعه شد؟

    ۱۳۹۸-۱۰-۱۷

  • گفتگو با تازه مسلمان آتسوکو هوشینو در پیاده روی اربعین

    گفتگو با تازه مسلمان آتسوکو هوشینو در ...

    ۱۳۹۸-۱۰-۰۹

  • تشرف بانوی ارمنی به دین مبین اسلام در مازندران

    تشرف بانوی ارمنی به دین مبین اسلام ...

    ۱۳۹۸-۰۹-۲۴

  • مستبصر تانزانیایی: پیامبر علی را به عنوان نماینده خود قرار داده است

    مستبصر تانزانیایی: پیامبر علی را به عنوان ...

    ۱۳۹۸-۰۹-۱۷

  • زینب ثانی مستبصر اسکاتلندی: آرزو دارم در پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کنم

    زینب ثانی مستبصر اسکاتلندی: آرزو دارم در ...

    ۱۳۹۸-۰۹-۰۴

  • شیعه شدن جوان مسیحی در علی آباد کتول

    شیعه شدن جوان مسیحی در علی آباد ...

    ۱۳۹۸-۰۹-۰۳

  • استاد سابق دانشگاه هاروارد مکتب اهل بیت(ع) را انتخاب کرد

    استاد سابق دانشگاه هاروارد مکتب اهل بیت(ع) ...

    ۱۳۹۸-۰۸-۱۸

  • تشرف بانوی استرالیایی به اسلام

    تشرف بانوی استرالیایی به اسلام

    ۱۳۹۸-۰۸-۱۲

  • پذیرش اسلام از سوی هنرمند گرافیک از کشور کرواسی

    پذیرش اسلام از سوی هنرمند گرافیک از ...

    ۱۳۹۸-۰۸-۰۱

  • یک بهایی در تبریز مسلمان شد

    یک بهایی در تبریز مسلمان شد

    ۱۳۹۸-۰۷-۱۵

  • تشرف زن بودایی به مذهب شیعه در حرم امام رضا (ع)

    تشرف زن بودایی به مذهب شیعه در ...

    ۱۳۹۸-۰۷-۱۴

  • مستبصر روسی: احترام به والدین از اشتراکات قرآن و فرهنگ اصیل روس است

    مستبصر روسی: احترام به والدین از اشتراکات ...

    ۱۳۹۸-۰۷-۰۳

  • رابرت شد:«ابوالفضل»،آبراهام «علی» و وارتوش «فاطمه»

    رابرت شد:«ابوالفضل»،آبراهام «علی» و وارتوش «فاطمه»

    ۱۳۹۸-۰۷-۰۱

  • از راهیان نور تا رسیدن به نور، سرگذشت مستبصر بلوچ

    از راهیان نور تا رسیدن به نور، ...

    ۱۳۹۸-۰۶-۰۴

  • بانوی مسیحی ایرانی: پس از شناخت حضرت ابوالفضل(ع) شیعه شدم

    بانوی مسیحی ایرانی: پس از شناخت حضرت ...

    ۱۳۹۸-۰۵-۱۳

یک نظر بدهید

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

ابزارکی وجود ندارد

*
  • rss
نسخه عربی | نسخه اردو | نسخه انگلیسی
© Copyright ( 2013 - 2021 ) | حق نشر محفوظ است. بومی شده توسط بچه های فنی | اکیپ استبصار فارسی estebsar.ir
پایگاه مردم نهاد استبصار فارسی


            رجوع به صفحه مادر