سه شنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۲
  • صفحه نخست
  • پیوندها
  • درباره ما
  فارسی      العربية      اردو       English 

پایگاه اطلاع رسانی رهیافتگان به مکتب اهل بیت علیهم السلام

  • گزارش‏‏
  • رهیافتگان
    • رهیافتگان ایرانی
    • رهیافتگان خارجی
    • رهیافتگان شهید
  • پرسش و پاسخ
    • پاسخ به شبهات
  • سرگذشت
  • نگارخانه
    • صوت
    • فیلم
    • عکس
  • کتابخانه
    • دانلود کتاب
    • معرفی کتاب
  • مصاحبه
  • معارف اسلامی
    • عقائد
    • اخلاق
    • مهدویت
    • احکام و عبادات
  • مقاله و تحلیل
  • محصولات
سر خط خبرها
  • عمار امیری، مستبصر ایرانی: دیدم برادران شیعه به فکر صلح و صفا بودند
  • رفیق خوب مرا به راه مستقیم هادی شد
  • بهرام حیدری، مستبصر بلوچ: زیارت امام رضا علیه السلام مرا شیعه کرد
  • ازهر اشرفی، مستبصر بلوچ: می‎گفتند صحابه دین را برای ما آوردند و دیگر نیازی به اهل‌بیت نداریم!
  • گزارش تصویری رونمایی از کتاب شیخ الشهداء با حضور ۱۲ هزار نفر
  • کتاب شیخ الشهدا رونمایی شد
  • برگزاری مراسم سی‌امین سالگرد شهید شیخ علی مزاری با سخنرانی آیت الله محسن اراکی (دام ظله)
  • پست بعدی

    تازه مسلمان کانادایی: جریان حضرت عباس (ع) مرا متأثر کرد

  • پست قبلی

    بانوی مستبصر آمریکایی: قبل از مسلمان شدنم سوره انشراح مرا به خود جذب کرد: «ان مع العسر یسری»

شما اینجائید:خانه » معارف اسلامی » عقائد » جزئیت «حی علی خیر العمل» در اذان و اقامه

جزئیت «حی علی خیر العمل» در اذان و اقامه

تاریخ ارسال: ۱۳۹۵-۰۵-۱۹ در عقائد, معارف اسلامی ۰

به گزارش سايت استبصار (پايگاه جامع شيعه شدگان)، یکی از موارد اختلاف شیعه و سنی در اذان، گفتن «حی علی خیر العمل» است، که شیعیان معتقدند، این بند از ابتدای تشریع اذان و اقامه جزء آن بوده و هیچ دلیلی هم آن را نسخ نکرده است، ولی اهل سنت آن را جزء اذان و اقامه نمی‌دانند.
از تتبع روایات تاریخی، به‌دست می‌آید، که این بند جزء اذان بوده و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آن را به بلال آموزش داده، ولی در عصر خلیفه دوم از آن منع شده است.
امام باقر (علیه السلام) در این زمینه می‌فرماید: «كَانَ الْأَذَانُ بِحَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ وَ بِهِ أُمِرُوا أَيَّامَ أَبِي بَكْرٍ وَ صَدْراً مِنْ أَيَّامِ عُمَرَ ثُمَّ أَمَرَ عُمَرُ بِقَطْعِهِ وَ حَذْفِهِ مِنَ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ فَقَالَ إِذَا سَمِعَ عَوَامُّ النَّاسِ أَنَّ الصَّلَاةَ خَيْرُ الْعَمَلِ تَهَاوَنُوا بِالْجِهَادِ وَ تَخَلَّفُوا عَنْهُ.[۱] در عهد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در اذان حی علی خیر العمل، به‌کار می‌بردند و در زمان ابوبکر و ابتدای خلافت عمر نیز بر همین منوال بود، تا این‌که عمر دستور داد، این جمله از اذان و اقامه حذف بشود و در علت حذف این جمله گفت: وقتی عوام الناس جمله‌ی «حی علی خیر العمل» را می‌شنوند، نسبت به جهاد بی‌رغبت می‌شوند و به جهاد نمی‌روند.»
حافظ علوی زیدی به سند خود از ابورافع نقل می‌کند، که هرگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در اذان به «حی علی خیر العمل» می‌رسید، «لاحول و لا قوه الا بالله» می‌گفت.[۲] ذهبی نیز در میزان الاعتدال می‌گوید: ابومحذوره یکی از موذن‌های پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفت: «کنت غلاما فقال لی النبی اجعل فی آخر اذانک حی علی خیر العمل.[۳] من جوان بودم که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مرا امر نمود، تا در آخر اذان «حی علی خیر العمل» بگویم.»
حلبی نیز می‌گوید: ابن عمر و امام زین العابدین (علیه السلام) در اذان بعد از «حی علی الفلاح»، «حی علی خیر العمل» به‌کار می‌بردند.[۴] متكلم معروف اشعری به نام علاء الدين قوشجی (متوفای ۸۷۹ قمری) در علت حذف جمله «حی علی خیر العمل» از اذان می‌گوید: عمر بن خطاب نسبت به سه چيز هشدار داد و گفت: سه چيز در عهد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) رسميت داشت و من از آن‌ها باز می‌دارم، و انجام دهنده آن را مؤاخذه می‌نمايم: ۱. متعه زنان؛ ۲. متعه حج؛ ۳. گفتن حَی عَلى خَير العمل.[۵] اکنون از اهل سنت می‌پرسیم: آیا این مصحلت انديشی خليفه، نوعی اجتهاد در مقابل نص به شمار نمی‌آيد!؟ بر فرض که بگوییم خلیفه اجتهاد کرده است و اجتهادش برایش حجت است، آیا این اجتهاد برای ديگران و آيندگان نیز حجت محسوب می‌شود!؟ آیا با این وجود می‌توان بدعت را بر سنت مقدم داشت!؟

پی‌نوشت:

[۱]. مجلسی محمد باقر، بحارالانوار، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، ۱۴۰۳ق،  ج۸۱، ص۱۵۶.
[۲]. شاطبی، ابواسحاق، ابراهیم بن موسی، الاعتصام بحبل الله المتین، اول، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۲۰۹.
[۳]. الذهبی، ابوعبدالله محمد بن احمد، میزان الاعتدال، دارالفکر، بیروت، بی تا، ج۱، ص۱۳۹.
[۴]. وقال الحلبي: إنّ ابن عمر والاِمام زين العابدين عليّ بن الحسين ـ عليهما السلام ـ كانا يقولان في الاَذان بعد «حيّ على الفلاح» : «حيّ على خير العمل». برهان الدین الحلبی، السیره، ج۲، ص۲۹۵ به نقل از سبحانی جعفر، الاعتصام بالکتاب و السنه، ص۶۰.
[۵]. تفتازانى، مسعود بن عمر (۷۹۳)، شرح المقاصد في علم الكلام، نشر الشريف الرضي، قم، چاپ: اوّل، ۱۴۰۹ق، ج۳، ص۲۲۲.

ادیان نت

استبصار www.estebsar.ir

برچسبها
اختلافاذاناقامهاهل سنتحی علی خیر العملشیعه و سنی
tweet
بانوی مستبصر آمریکایی: قبل از مسلمان شدنم سوره انشراح مرا به خود جذب کرد: «ان مع العسر یسری»
تازه مسلمان کانادایی: جریان حضرت عباس (ع) مرا متأثر کرد

مطالب مرتبط

  • عمار امیری، مستبصر ایرانی: دیدم برادران شیعه به فکر صلح و صفا بودند

    عمار امیری، مستبصر ایرانی: دیدم برادران شیعه ...

    ۱۴۰۰-۰۴-۲۷

  • رفیق خوب مرا به راه مستقیم هادی شد

    رفیق خوب مرا به راه مستقیم هادی ...

    ۱۴۰۰-۰۴-۱۳

  • یگانه مولود کعبه

    یگانه مولود کعبه

    ۱۳۹۹-۱۲-۰۷

  • شیعه در اسلام

    شیعه در اسلام

    ۱۳۹۹-۱۲-۰۱

  • کتاب های خودمان را مطالعه کردم و شیعه شدم /محب‌علی صادقی مقدم

    کتاب های خودمان را مطالعه کردم و ...

    ۱۳۹۹-۱۱-۱۱

  • مستبصر چابهاری: به حسین و یزید نگاه کنید حقانیت حسین علیه السلام از آفتاب روشن تر است

    مستبصر چابهاری: به حسین و یزید نگاه ...

    ۱۳۹۸-۰۲-۰۸

  • شاهین مستبصر ایرانی: با سر امام حسین مسلمان شدم

    شاهین مستبصر ایرانی: با سر امام حسین ...

    ۱۳۹۶-۰۸-۳۰

  • شیعه شدن مولوی اهل سنت

    شیعه شدن مولوی اهل سنت

    ۱۳۹۶-۰۸-۲۶

  • دانلود نرم افزار ماه مبارک رمضان پرشه با قابلیت های فوق العاده برای اندروید

    دانلود نرم افزار ماه مبارک رمضان پرشه ...

    ۱۳۹۶-۰۳-۰۶

  • مستبصر شدن بیننده اهل سنت شبکه جهانی ولایت با عنایت امام رضا علیه السلام

    مستبصر شدن بیننده اهل سنت شبکه جهانی ...

    ۱۳۹۵-۱۰-۱۱

  • آيا پيامبر و امير مؤمنان (عليهما السلام) همانند شيعيان در وضو مسح مي­ کشيدند؟

    آيا پيامبر و امير مؤمنان (عليهما السلام) ...

    ۱۳۹۵-۰۲-۱۹

  • بدعت تراويح، به اعتراف بزرگان اهل سنت

    بدعت تراويح، به اعتراف بزرگان اهل سنت

    ۱۳۹۵-۰۲-۱۵

  • حضرت زهرا(س) به روایت اهل سنت

    حضرت زهرا(س) به روایت اهل سنت

    ۱۳۹۴-۱۲-۰۴

  • اولین بار اذان توسط چه کسی اعلام شد

    اولین بار اذان توسط چه کسی اعلام ...

    ۱۳۹۴-۱۰-۱۷

  • اهل سنتی که از امام رضا(ع) شفا گرفتند

    اهل سنتی که از امام رضا(ع) شفا ...

    ۱۳۹۴-۱۰-۰۲

  • بانوی نو شیعه: صدای اذان به دین اسلام هدایتم کرد

    بانوی نو شیعه: صدای اذان به دین ...

    ۱۳۹۴-۰۶-۲۳

  • نماینده ولی فقیه در کردستان: ارادت اهل سنت به ائمه ریشه‌دار است

    نماینده ولی فقیه در کردستان: ارادت اهل ...

    ۱۳۹۴-۰۶-۰۴

  • چرا شيعيان نمازهاي پنجگانه را در سه نوبت مي خوانند؟

    چرا شيعيان نمازهاي پنجگانه را در سه ...

    ۱۳۹۳-۱۲-۲۶

  • چرا اذان شيعيان متفاوت از اذان اهل سنت است؟

    چرا اذان شيعيان متفاوت از اذان اهل ...

    ۱۳۹۳-۱۲-۲۳

  • چرا شيعيان بعد از سوره حمد، آمين نمي گويند؟

    چرا شيعيان بعد از سوره حمد، آمين ...

    ۱۳۹۳-۱۲-۲۳

  • علمای اهل سنت در مورد حضرت زینب(س) چه می گویند؟

    علمای اهل سنت در مورد حضرت زینب(س) ...

    ۱۳۹۳-۱۲-۰۹

  • ترسیدم کفش هایم را حنفی ها بدزدند همانطور که ابوحنیفه نعلین رسول اکرم (ص) را دزدید

    ترسیدم کفش هایم را حنفی ها بدزدند ...

    ۱۳۹۳-۱۰-۲۳

  • اسامی عده ای از مستبصرین از علمای اهل سنت

    اسامی عده ای از مستبصرین از علمای ...

    ۱۳۹۳-۰۵-۲۱

یک نظر بدهید

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

ابزارکی وجود ندارد

*
  • rss
نسخه عربی | نسخه اردو | نسخه انگلیسی
© Copyright ( 2013 - 2021 ) | حق نشر محفوظ است. بومی شده توسط بچه های فنی | اکیپ استبصار فارسی estebsar.ir
پایگاه مردم نهاد استبصار فارسی


            رجوع به صفحه مادر