IMAGE633809364752027500حامد الگار در سال سوم تحصیل در دانشگاه کمبریج، مسلمان شد و در سال ۱۹۵۹ برای اولین بار به خاورمیانه و جهان اسلام سفر کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رسانی استبصار، آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری در سال ۱۳۱۴ش. در شهر لار متولد شد؛
تحصیلات ابتدایی و مقدمات علوم اسلامی را در لار فرا گرفت و در سال ۱۳۳۲ش.
برای ادامه ی تحصیلات علوم اسلامی راهی قم گشت و در آنجا نزد اساتید و علمای حوزه علمیه قم تحصیلات خود را دنبال کرد و از محضر بزرگان حوزه استفاده نمود.از سال ۱۳۴۱ همکاری خود را با نوشتن یک سلسله مقالات اخلاقی اسلامی با مجله ی دینی و علمی درس هایی از مکتب اسلام آغاز کرد که مجموعه ی مقالات یادشده به صورت کتابی تحت عنوان مشکلات اخلاقی و روانی چاپ و منتشر شد که تا به حال متن فارسی آن برای چهاردهمین بار تجدید چاپ و تاکنون نیز به ۱۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
در سال ۱۳۴۲ به علت ادامه ی بیماری مسافرتی به آلمان کرد و پس از چند ماه معالجه به ایران بازگشت و به تألیف کتابی به نام «اسلام و سیمای تمدن غرب» پرداخت؛ در این کتاب به بحث پیرامون ابعاد تمدن غرب و اسلام پرداخته شده و در مقایسه ای جامعه و مستدل و دقیق برتری تمدن جامعه و چند بعدی اسلام بر تمدن غرب به اثبات رسیده است.
کتاب یاد شده در سال ۱۳۴۹ش. توسط پروفسور «فرانسیس گلدین» به زبان انگلیسی ترجمه شد و مورد استقبال فراوان اروپاییان قرار گرفت به طوری که تعدادی از مطبوعات غرب مقالاتی پیرامون انتشار این کتاب نوشتند.رادیو انگلستان نیز مصاحبه ای با مترجم ترتیب داد و درباره ی علت ترجمه و مسائل و مباحث کتاب با آیت‌الله موسوی لاری به گفت‌و گو نشست.
ترجمه انگلیسی «اسلام و سیمای تمدن غرب» تا سال ۱۳۸۲ش. سه بار در انگلستان، ۱۳ بار در ایران و ۳ بار در آمریکا تجدید چاپ شده است.
پروفسور گلدین از ایشان جزوه ای نیز تحت عنوان (خداشناسی) ترجمه کرد که تاکنون به ۷ زبان ترجمه گردیده و بارها تجدید چاپ شده است.تقریبا سه سال پس از انتشار ترجمه ی انگلیسی آن یکی از اساتید دانشگاه آلمان به نام «دکتر رودلف سینگلر» آن را به زبان آلمانی برگرداند که آن هم اثر عمیقی در میان آلمانی زبانان گذاشت حتی یکی از رهبران حزب سوسیال دموکرات آلمان طی نامه ای به مترجم نوشت «مطالعه ی این کتاب تأثیر عمیقی در من بخشید و دیدگاه مرا نسبت به اسلام عوض کرد و من دوستانم را به مطالعه ی این کتاب دعوت خواهم کرد.»همزمان با انتشار ترجمه ی آلمانی کتاب یاد شده، یکی از دانشمندان مسلمان به نام «مولانا روشن علی» در هندوستان آن را به اردو ترجمه کرد که پس از چاپ در هندوستان و پاکستان انتشار یافت و تاکنون پنج بار چاپ آن تجدید شده است.
این کتاب تاکنون به این زبان ها ترجمه شده:انگلیسی، آلمانی، اردو، فرانسه، ژاپنی، عربی، اسپانیولی، تایلندی، چینی، روسی، مالایایی، کردی و بوسنیایی.مرحوم آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری نقش بسیار پررنگی در شیعه شدن پرفسور “حامد الگار” (hamid algar) داشت.«حامد الگار استاد مطالعات اسلامی و زبان فارسی دپارتمان خاورمیانه دانشگاه کالیفرنیای آمریکا در بخش «مجموعه آثار» منتشره در زمینه انقلاب اسلامی به عنوان یکی از برگزیدگان بخش بین الملل دومین جشنواره بین المللی فارابی، موفق به کسب رتبه برتر گردید.
الگار که به بیش از ده زبان زنده دنیا از جمله زبان فارسی، تسلط کامل دارد. در سال ۱۹۶۲ از دانشگاه تهران در رشته زبان فارسی فارغ التحصیل شده است و دکترای مطالعات اسلامی خود را از دانشگاه کمبریج در سال ۱۹۶۵ دریافت کرده است».روزی مرحوم آیت‌الله موسوی لاری در جمع خصوص چگونگی شیعه شدن پرفسور الگار می‌گوید: «مجموعه چهار جلدی اعتقادات از توحید، عدل، نبوت و امامت و معاد تألیف کرده‌ام که این کتاب در آمریکا به انگلیسی چاپ و منتشر شده است که این کتاب را «دکترحامد الگار» ترجمه کرده است؛
ترجمه الگار نیز خود داستان جالبی دارد، من این کتاب را به صورت سلسله مقالات در مجله سروش چاپ و منتشر کرده بودم»تاثیرات مقالات و نوشته‌های آیت‌الله موسوی لاری بر روی پرفسور حامد الگار به گونه‌ای بود که وی در نامه‌ای به آیت‌الله می‌نویسد: «مژده دهم من چند بار ترجمه خود را خواندم و هر بار که آن را خواندم، به مذهب شیعه نزدیک‌تر شدم و از ماه رمضان تغییر مذهب داده و شیعه شده‌ام».تاثیرات شیعه شدن حامد الگار بگونه‌ای بود که عده‌ای از دانشجویان و استادان دانشگاه نیز شیعه شدند و این شیعه شدن تا حدی بود پرفسور الگار سپس در نامه ای به آیت‌الله موسوی لاری نوشت : «هفته‌ای نمی‌گذرد جز این که از ایالات متحده آمریکا به من خبر می‌دهند عده‌ای از روشنفکران با مطالعه کتاب به مذهب تشیع علاقه‌مند شده و بدان ‌گرویده اند».
• تولد و تحصیل: 
حامد الگار در سال ۱۹۴۰ در یکی از روستاهای کوچک انگلستان در خانواده مسیحی به دنیا آمد. وی دبیرستان را در لندن تمام کرد و سپس در دانشگاه کمبریج به مدت سه سال در رشته زبان شناسی فارسی و عربی تحصیل کرد و با ادبیات اسلامی و قرآن کریم آشنا شد.
• گرویدن به اسلام
حامد الگار در سال سوم تحصیل در دانشگاه کمبریج، مسلمان شد و در سال ۱۹۵۹ برای اولین بار به خاورمیانه و جهان اسلام سفر کرد.•  ورود به دانشگاه تهران
وی پس از آنکه از دانشگاه کمبریج فارغ التحصیل شد در سال ۱۹۶۱ برای تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه تهران ثبت نام کرد که با وقایع انقلاب در آن سالها همزمان شد و بنابراین در سال ۱۹۶۲ از ایران به انگلستان بازگشت.
• مقطع دکترا
یکسال بعد، رساله دکترای خود را با عنوان: «تاثیر علمای دینی در ایران دوره قاجار تا انقلاب مشروطه» در دانشگاه کمبریج تدوین کرد که به زبان فارسی هم ترجمه و منتشر شد.• تدریس در دانشگاه کالیفرنیای آمریکاحامد الگار در سال ۱۹۶۵ به آمریکا رفت و در دانشگاه کالیفرنیا به عنوان استادیار شروع به کار کرد و اکنون بیش از ۴۰ سال است که در دانشگاه کالیفرنیا و نیز دانشگاه برکلی به عنوان استاد تمام (پروفسور) در زمینه فارسی و پژوهش های اسلامی مشغول به تدریس است. همسر الگار نیز استاد دانشگاه کالیفرنیاست که در این دانشگاه «ترکی» تدریس می کند.
•  «الگار» یعنی قهرمان
نکته جالب توجه آنکه نام خانوادگی وی یعنی «الگار» در زبان انگلیسی به معنای قهرمان است و وی به همین خاطر بعد از مسلمان شدن نام خانوادگی خود را تغییر نداده است.
• حامد الگار و جشنواره فارابی
پروفسور حامد الگار، استاد مطالعات اسلامی و زبان فارسی دپارتمان خاورمیانه دانشگاه کالیفرنیای آمریکا در بخش «مجموعه آثار» منتشره در زمینه انقلاب اسلامی به عنوان یکی از برگزیدگان بخش بین الملل دومین جشنواره بین المللی فارابی در هفتم دی ماه ۸۷ ، موفق به کسب رتبه برتر گردید اما امکان حضور در مراسم نیافت.
از این رو دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی، با اهدای لوح تقدیر ریاست جمهوری، لوح تقدیر آیسسکو، لوح تقدیر یونسکو، تندیس فارابی و جایزه نقدی ویژه برگزیدگان خارجی دومین جشنواره بین المللی فارابی، امروز ۲۰ خردادماه ۸۸ در جمع صاحبان اندیشه علوم انسانی و اسلامی از این استاد برجسته مطالعات اسلامی و ایرانی تقدیر به عمل می آورد.
الگار که به بیش از ۵ زبان زنده دنیا از جمله زبان فارسی تسلط کامل دارد، در سال ۱۹۶۲ از دانشگاه تهران در رشته زبان فارسی فارغ التحصیل شده است و دکترای مطالعات اسلامی خود را از دانشگاه کمبریج در سال ۱۹۶۵ دریافت کرده است
.• خلاصه سوابق تحصیلات آکادمیک حامد الگار
– تاریخ و ادبیات روسیه و آالمان، دانشگاه فری برگ، آلمان، ۱۹۵۷-۱۹۵۶
– کارشناسی زبانهای شرقی (عربی و فارسی)، مدرک زبان فارسی و عربی،دانشگاه ترینیتی، کمببریج .- ادبیات فارسی و تاریخ ایران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ایران، ۱۹۶۲-۱۹۶۱٫
– تاریخ و ادیان ترکیه، دانشکده ادبیات، دانشگاه استانبول، ترکیه ۱۹۶۳-۱۹۶۲
– دکتری مطالعات اسلامی، دانشکده ترینیتی، دانشگاه کمبریج، ۱۹۶۳-
۱۹۶۵سوابق کاری :
– مرکز مطالعات خاورمیانه، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
ـ استادیار، ۱۹۷۱-۱۹۶۵
ـ دانشیار، ۱۹۷۷-۱۹۷۱
ـ استاد، ۱۹۷۷ تا کنون
جوایز و افتخارات :
ـ دریافت جایزه  R. A. Nicholsonدر زمینه مطالعات اسلامی،دانشگاه کمبریج، ۱۹۶۰
ـ بورس تحصیلی از شورای تحقیقات علوم اجتماعی، ۱۹۷۰-۱۶۹، ۱۹۷۳، ۱۹۷۷-۱۹۷۶
ـ بورس تحقیقات علوم انسانی، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، ۱۹۷۰، ۱۹۸۴، ۱۹۸۹، ۱۹۹۶-۱۹۹۵، ۱۹۹۸، ۲۰۰۲٫
– جایزه دومین جشنواره بین المللی فارابی (ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی)،ایران، تهران، ۲۰۰۸
•تسلط بر زبان های زنده دنیا (تسلط کامل)
-۱ فارسی
-۲ ترکی (مدرن و عثمانی(
-۳ عربی
-۴ فرانسه
-۵ آلمانی
-۷ بوسنیایی
-۸ روسی
-۹مالایی
-۱۰ ازبک
•  آثار حامد الگار( انتشار بیش از ۲۰۰ کتاب و مقاله در زمینه مطالعات اسلام و ایران  (
الف- اهم کتاب ها و آثار مرتبط با انقلاب اسلامی(مجموعه آثار برگزیده شده در جشنواره فارابی(
– ریشه‌های انقلاب اسلامی در ایران
– ایران و انقلاب اسلامی
–  ت‍رک‍ی‍ب‌ اب‍ع‍اد س‍ی‍اس‍ی‌ و ع‍رف‍ان‍ی‌ در ش‍خ‍ص‍ی‍ت‌ ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره‌(
– ن‍ی‍روه‍ای‌ م‍ذهبی در ایران‌ ق‍رن‌ بیستم
ب- سایر کتاب ها :– دین و دولت در ایران، ۱۹۰۵-۱۷۸۵: نقش علما در دوره قاجار، برکلی و لس آنجلس،انتشارات دانشگاه کالیفرنیا-  میرزا ملکم خان: پژوهشی در تجددخواهی ایرانی، برکلی و لس آنجلس:انتشارات دانشگاه کالیفرنیا–  گلچینی از اشعار مدرن عربی، ترجمه از عربی توسط مونا خوری، برکلی و لس‌آنجس:انتشارات دانشگاه کالیفرنیا- مکتب شیعه در ایران در قرن هجدهم»، در R. Owen و T. Naff، مطالعات تاریخ اسلامی در قرن هجدهم، کاربوندیل، ایلینویز: انتشارات دانشگاه ایلینویز جنوبی
-علی شریعتی، پیرامون جامعه‌شناسی اسلام. ترجمه از فارسی. برکلی: انتشارات میزان
– نهضت اصلاح طلبی در ایران»،‌در «نهضت بیدارگری در جهان اسلام»،‌ تهران: شرکت انتشار
-قضاوت اجتماعی در ایدئولوژی و قانون و قانون انقلاب اسلامی در ایران» برکلی:موسسه مطالعات بین‌المللی، دانشگاه کالیفرنیا