پست بعدی
پست قبلی
س: آیا در زمان حاضر که مسافرتها به راحتی قابل انجام است نماز مسافر، قصر(شکسته) است؟
ج: در حکم نماز مسافر تفاوتی میان عصر حاضر و زمان گذشته نیست.[۱]
س: آیا فروش و هدیه کردن شراب یا گوشت خوک و یا هر چیزی که خوردن آن حرام است به کسی که آن را حلال میداند، صحیح است؟
ج: فروش و هدیه کردن چیزی که خوردن یا آشامیدن آن حرام است، اگر به قصد خوردن و آشامیدن باشد و یا انسان بداند که خریدار، آن را برای خوردن و آشامیدن مصرف میکند جایز نیست؛هرچند خریدار، خوردن آن را حلال بداند.[۲]
س: ازدواج عرفی که امروزه در کشورهای عربی به نکاح «مسیار» معروف است چیست؟ آیا شرعی است یا خیر و آیا حقوق مانند نفقه و تهیه مسکن و غیره بر آن مترتب است و آیا مهریه و صیغه معینه دارد؟
ج: در اسلام غیر از ازدواج دائم و موقت وجود ندارد و اگر به یکی از این دو ازدواج برنگردد هرچند سایر شروط معتبره را داشته باشد شرعاً اعتبار ندارد و آثار ازدواج صحیح بر آن مترتب نیست.[۳]
س: آیا حکم وحدت منافاتی با تبرّی ندارد؟ آیا اگر شخصی مقلد حضرت آیتالله خامنهای نباشد، بر او واجب است که از دستورات ایشان مبنی بر عدم لعن تبعیت کند؟
ج: قطعاً وحدت مسلمین با تبرّی منافات ندارد. یعنی افراد میتوانند با دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا دشمن باشند و با آنهایی که در حال جنگ با مسلمانان هستند مقابله کنند، و درعینحال با دیگر مسلمانها وحدت نیز داشته باشند. پس وحدت مسلمانان با تبرّی از دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا هیچ منافاتی ندارد. بهعنوان نمونه امام خمینی هم ولایی بودند هم متبرّی از دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا و درعینحال به مقدسات سایر مسلمانان و اشخاص مورد احترام آنها لعن و توهین هم نمیکردند. خیلی از بزرگان بودند که مردم را به وحدت دعوت کردند و از دشمنان خدا هم تبرّی جستند.[۴]
س: نظر حضرت آیتالله خامنهای درباره برگزاری مراسم لعن چیست؟
ج: حضرت آقا بارها فرمودهاند که به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید. بنابراین باید از این کار پرهیز کرد و نکته جالب توجه اینجا است که برخی میگویند در مجالس خصوصی اشکالی ندارد که لعن بگوییم؛ درحالیکه حضرت آقا قید نزدند که مجلس عمومی باشد یا خصوصی، بلکه بهطور کلی فرمودهاند که به مقدسات سایر مسلمانان یعنی سایر فِرَق اسلامی توهین نکنید. حضرت آقا درجایی فرمودهاند: «آن شیعهای هم که از روی نادانی و غفلت، یا گاهی از روی غرض به مقدسات اهلسنت اهانت میکند، عرض میکنم: رفتار هر دو گروه حرام شرعی است و خلاف قانونی است.» بنابراین توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی به نظر حضرت آقا حرام شرعی است.[۵]
س: نظر حضرت آیتالله خامنهای در مورد ازدواج دائم یا موقت شیعیان -چه دختر و چه پسر- با پیروان دیگر ادیان و مذاهب چیست؟
ج: اولاً ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسدهای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده داشته باشد، حتی هممذهب هم باشند، جایز نیست.اما در ازدواج با غیرمسلمانان، ازدواج مرد مسلمان بهطور موقت با زنهای اهلکتاب اشکالی ندارد؛ اما ازدواج دائم با زنان غیرمسلمان صحیح نیست. زنان مسلمان هم مطلقاً نمیتوانند با مردان غیرمسلمان ازدواج کنند.[۶]
س: آیا خرید و مصرف محصولات تولیدی پیروان برخی ادیان و فرقهها که درآمد حاصل از آن را در راه جذب و گسترش پیروان خود مصرف میکنند اشکال دارد؟ اگر این انتساب اثبات نشده باشد چطور؟
ج: اولاً خرید و فروش با پیروان سایر مذاهب اشکالی ندارد. اگر در موردی یقین داشته باشیم که خرید و فروش ما موجب میشود تا دشمنان اسلام استفاده کنند و موجب تقویت آنها شود مثل صهیونیستها؛ یا اینکه با کالایی که ما میخریم، یک فرقه یا مذهب باطلی ترویج شود یا کمک به ترویج آنها شود، این اشکال دارد. اما در مواردی که نمیدانیم که آیا خرید و فروش ما در تبلیغات عقاید باطل یا مذهب باطلی استفاده میشود یا نه، خرید و فروش اشکالی ندارد.[۷]
[۱]. توضیح المسائل مراجع: ج۱، نماز مسافر شرط اول؛ اجوبة الاستفتائات: س۴۸۶.
[۲]. اجوبة الاستفتائات: س۱۰۹۱.
[۳]. احکام المغتربین: ج۱، ص۳۱۴.
[۴]. سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای.
[۵]. سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای.
[۶]. سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای.
[۷]. سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای.
پایگاه اطلاعرسانی استبصار www.Estebsar.ir
تلگرام t.me/estebsar_ir ایتا Eitaa.com/Estebsar_ir
اینستاگرام instagram.com/estebsar_persian
۱۴۰۰-۰۲-۰۹
۱۴۰۰-۰۱-۲۶
۱۴۰۰-۰۱-۱۳
۱۴۰۰-۰۱-۰۵
۱۳۹۹-۱۲-۲۱
۱۳۹۹-۱۲-۰۷
۱۳۹۹-۱۲-۰۱
۱۳۹۹-۱۱-۲۸
۱۳۹۹-۱۱-۱۱
۱۳۹۹-۱۱-۰۸
۱۳۹۹-۱۱-۰۷
۱۳۹۹-۱۰-۲۱
۱۳۹۹-۰۹-۲۰
۱۳۹۹-۰۹-۱۶
۱۳۹۹-۰۹-۱۰
۱۳۹۹-۰۹-۰۴
۱۳۹۹-۰۸-۲۲
۱۳۹۹-۰۷-۰۶
۱۳۹۹-۰۵-۳۱
۱۳۹۹-۰۴-۲۶
۱۳۹۹-۰۱-۱۹
ابزارکی وجود ندارد
*