سه شنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
  • صفحه نخست
  • پیوندها
  • درباره ما
  فارسی      العربية      اردو       English 

پایگاه اطلاع رسانی رهیافتگان به مکتب اهل بیت علیهم السلام

  • گزارش‏‏
  • رهیافتگان
    • رهیافتگان ایرانی
    • رهیافتگان خارجی
    • رهیافتگان شهید
  • پرسش و پاسخ
    • پاسخ به شبهات
  • سرگذشت
  • نگارخانه
    • صوت
    • فیلم
    • عکس
  • کتابخانه
    • دانلود کتاب
    • معرفی کتاب
  • مصاحبه
  • معارف اسلامی
    • عقائد
    • اخلاق
    • مهدویت
    • احکام و عبادات
  • مقاله و تحلیل
  • محصولات
سر خط خبرها
  • عمار امیری، مستبصر ایرانی: دیدم برادران شیعه به فکر صلح و صفا بودند
  • رفیق خوب مرا به راه مستقیم هادی شد
  • بهرام حیدری، مستبصر بلوچ: زیارت امام رضا علیه السلام مرا شیعه کرد
  • ازهر اشرفی، مستبصر بلوچ: می‎گفتند صحابه دین را برای ما آوردند و دیگر نیازی به اهل‌بیت نداریم!
  • گزارش تصویری رونمایی از کتاب شیخ الشهداء با حضور ۱۲ هزار نفر
  • کتاب شیخ الشهدا رونمایی شد
  • برگزاری مراسم سی‌امین سالگرد شهید شیخ علی مزاری با سخنرانی آیت الله محسن اراکی (دام ظله)
  • پست بعدی

    دختر مستبصر هندو: ایران شرایط خیلی بهتری برای شناخت اسلام دارد

  • پست قبلی

    رئیس اتحادیه وکلای فیلیپین مسلمان و شیعه شد

شما اینجائید:خانه » رهیافتگان » پروفسور تازه مسلمان ژاپنی: از روی اعتقاد به اسلام گرویده ام

پروفسور تازه مسلمان ژاپنی: از روی اعتقاد به اسلام گرویده ام

تاریخ ارسال: ۱۳۹۶-۰۷-۱۹ در رهیافتگان, رهیافتگان خارجی, مصاحبه ۲ نظر

به نظر می رسد تعداد مسلمانانی که در ژاپن زندگی می کنند چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر باشد. اغلب آنان مهاجر هستند که در این میان مهاجرین اندونزیایی با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر بزرگ ترین گروه را تشکیل می دهند. پس از آن نیز پاکستانی ها، بنگلادشی ها و ایرانی ها قرار دارند.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی استبصار، بنا به گفته ای حدود ۱۰۰ هزار مسلمان در کشور ژاپن زندگی می کنند. اغلب آنان مهاجر هستند که در این میان مهاجرین اندونزیایی با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر بزرگ ترین گروه را تشکیل می دهند. در برابر، ژاپنی های اصیلی که مسلمان باشند، تعدادشان بسیار کم است و کوچک ترین گروه را تشکیل می دهند. در این گفت وگو پرفسور حسن کو ناکاتا مروری اجمالی بر مسائل اسلام در ژاپن خواهد داشت.

کو ناکاتا زاده شهر اوکایاما ژاپن در جولای ۱۹۶۰ است. او در سن ۱۹ سالگی به اسلام ایمان آورد، در حالی که یک دانشجو بود و از آن زمان نام “حسن” را به عنوان نام کوچک خود انتخاب کرد.

در این سی سال گذشته، کو ناکاتا دوره های ارزشمند و در عین حال متفاوت و گونه گونی را در دانشگاه گذرانده است. او در خلال سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ در پی اخذ مدرک دکترای فلسفه اسلامی از دانشگاه قاهره بود. در ۲۰۰۳ به دانشکده الهیات دانشگاه داشیشا پیوست و تا سال ۲۰۰۸ نایب رئیس مرکز مطالعات میان رشته ای در زمینه ادیان توحیدی این دانشگاه بود.

او تاکنون متون آکادمیک متعددی منتشر کرده است که بهترین آنها آثار زیر است: “ولایت فقیه، حاکمیت و قانون اساسی: نظریه های سیاسی در ایران پس از ]امام [خمینی” (۲۰۰۰)، “تاثیر و تاثر متقابل اسلام و مدنیت: مورد آسیای شرقی” (۲۰۰۲) و “مفهوم خلافت: گسترش حاکمیت قانون در سراسر جهان” (۲۰۱۰).

کو ناکاتا همچنین یک فعال مدنی محسوب می شود، کسی که اکنون عضوی از هیات مدیره اتحادیه مسلمانان ژاپن است.

این گفت وگو بیستم جولای ۲۰۱۰ در شهر بیروت و در حاشیه کنفرانس بین المللی و سالیانه “خلافت” که توسط حزب تحریر اسلامی برگزار می شود، توسط ماهان عابدین از Religious cope انجام شده است. حزب تحریر از احزاب غیر رسمی در برخی کشورهای سنی نشین است که گرایش های بنیادگرایانه سیاسی دارند. برای مثال، آنها در صدد احیای خلیفه گری در جهان اسلام هستند و آن را بهترین نوع حکومت می دانند که طبیعتا چنین دیدگاهی جای بحث بسیار دارد. از این رو گفت وگوی حاضر در پاره ای از لحظات به حزب تحریر و دیدگاه های آنان درباره خلافت نیز کشیده است که برای آشنایی بیشتر خوانندگان، به ترجمه آن اقدام کرده ایم. گرچه خواننده این مصاحبه درخواهد یافت که دیدگاه های پرفسور کو ناکاتا درباره خلافت تفاوت های بسیاری با دیدگاه های حزب تحریر دارد و انتقادهایی جدی به آن دارد. این گفت وگو را می خوانید.

* * *

از چه زمانی مسلمان شدید و چرا؟
حدود سی سال پیش بود، زمانی که در دانشکده مطالعات اسلامی مشغول تحصیل بودم.

ما اطلاعات خیلی کمی درباره مسلمانان ژاپن داریم. بنابراین در درجه نخست شاید بهتر باشد از ویژگی های جمعیت شناختی آن بپرسم.

ما هیچ آمار رسمی نداریم، اما به نظر می رسد تعداد مسلمانانی که در ژاپن زندگی می کنند چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر باشد. اغلب آنان مهاجر هستند که در این میان مهاجرین اندونزیایی با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر بزرگ ترین گروه را تشکیل می دهند. پس از آن نیز پاکستانی ها، بنگلادشی ها و ایرانی ها قرار دارند.

تعداد ژاپنی های اصیلی که اسلام آورده اند چقدر است؟

خیلی کم هستند. به هفت هزار نفر نمی رسند و تازه، اغلب آنها نیز زنانی هستند که به ازدواج مردان مسلمان درآمده اند.
تعداد کسانی که از روی اعتقاد به اسلام گرویده اند، مثل خود من، خیلی خیلی کم است.

پرفسور "حسن کو ناکاتا"

مثلا تعدادشان چقدر است؟ چند صد نفر؟
نه، به نظرم کمتر از صد نفر هستند.

شما پیش از این گفته بودید، یکی از دلایلی که باعث شد اسلام بیاورید، تاثیر و نفوذ انقلاب اسلامی ایران بر شما بوده است. لطفا دراین باره توضیح بیشتری بدهید.

خب، به طور کلی من همیشه علاقه خاصی به مسائل ادیان داشتم. در سال ۱۹۷۹، وقتی که وارد دانشگاه توکیو شدم به عضویت انجمن مطالعات کتاب مقدس درآمدم و همان زمان تحقیقاتی را درباره تاریخ مسیحیت و یهودیت آغاز کردم. اما انقلاب اسلامی ایران این باور را در من به وجود آورد که اسلام پویاترین دین در جهان است. همین دلیلی شد که مطالعات عمیق تری درباره اسلام داشته باشم.

اسلام چه تاثیرات مثبتی بر زندگی شما گذاشته است؟
خب، مورد من یک مورد استثنایی است، چرا که جزو معدود ژاپنی های اصیلی هستم که از روی اعتقاد به اسلام گرویده ام. از سویی توانسته ام به سمت استادی مطالعات اسلامی در دانشگاه دست پیدا کنم که این امکان را برایم فراهم آورد تا بدون محدودیت به واجبات اسلام نظیر نمازهای یومیه، بپردازم. این تجربه بسیار جالبی برای من بوده است، چرا که سبک زندگی ژاپنی ها اصولا در تضاد کامل با اسلام است.

در این راه با چه دشواری ها و احیانا زیان هایی مواجه بوده اید؟ آیا کسی تاکنون برخورد تعصب آمیزی با شما داشته است؟

مشکل من هیچ وقت تعصب ژاپنی ها یا پیش داوری آنها نسبت به من نبوده است. مشکلات من بیشتر کاربردی است، مثلا پیدا
کردن جایی برای وضو گرفتن.

پس برعکس غرب در ژاپن هیچ تعصب آشکاری علیه مسلمانان وجود ندارد؟
نه، تعصبی در کار نیست.

برای مثال، هستند کسانی که در غرب افزایش شمار مسلمانان را به مثابه افزایش رویدادهای ناخوشایندی نظیر تروریسم یا گرایش های ستیزه جویانه تلقی می کنند. در ژاپن چطور؟ آیا چنین گرایشی در آنجا هم وجود دارد؟

نه، در ژاپن از این خبرها نیست. ژاپنی ها چنین تصوراتی نسبت به اسلام و هیچ دین دیگری ندارند.

به عنوان یک مسلمان درباره تاریخ معاصر ژاپن چه دیدگاهی دارید؟ برای مثال، آیا شما هم مانند اکثریت هموطنانتان از نقش ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم احساس شرمندگی می کنید؟

البته که چنین است. من هیچ علاقه ای به رژیم نظامی آن زمان ندارم. اما دولت و جامعه آن زمان ژاپن درک خیلی بهتری از اسلام نسبت به نسل های امروزی داشتند. یکی از دلایلم برای چنین ادعایی این است که دین رسمی آن زمان ژاپن “شینتو “بود. شینتو به مفهوم غربی کلمه یک دین محسوب نمی شود؛ بیشتر گویای یک سبک زندگی است که ژاپنی ها برگزیده بودند تا آن که یک دین به مفهوم غربی آن باشد. همین هم دست رژیم سابق ژاپن را بازمی گذاشت که ادعا کنند همه شهروندان ژاپنی از آزادی دینی به مفهوم غربی کلمه برخوردار هستند در حالی که به آیین و سنت های شینتو نیز احترام می گذارند. واقعیت هم این است که ژاپنی ها هیچ گاه هیچ ایراد و تضادی در پذیرش اعتقادات و آیین های بودیسم و شینتو به طور همزمان ندیده اند.

پرفسور "حسن کو ناکاتا"

درباره جاه طلبی های رژیم سابق ژاپن چه نظری دارید که می خواست نقش مهم تری در آسیا ایفا کند و جایگزین بریتانیا به عنوان قدرت مسلط آن منطقه از جهان شود؟ آیا موافق این سیاست هستید؟

ضمن این که من کاملا موافق آزادی مردم آسیا از سلطه غرب هستم، چنین اعتقادی ندارم که اهداف رژیم نظامی سابق ژاپن این قدر ایده آلیستی بوده باشد.

به بیانی دیگر آنها می خواستند حاکمیت ژاپنی ها را جایگزین سلطه غرب کنند. قبول دارید؟

شاید هدفشان چیزی در همین حدود بود.

چه زمانی اتحادیه مسلمانان ژاپن JMA)) تاسیس شد؟

اتحادیه در سال ۱۹۵۲ توسط ژاپنی هایی که اسلام آورده بودند، تاسیس شد. این قدیمی ترین سازمان اسلامی در ژاپن است.

وظایف و کارکردهای اولیه این اتحادیه چیست؟

اولین هدف آن حفاظت از هویت اسلامی مسلمانان ژاپن است.

از نظر کاربردی چطور؟
ما امور مربوط به گورستان مسلمانان را رفع و رجوع می کنیم، ترجمه هایی از قرآن مقدس ارائه می دهیم و همچنین نشریات و کتاب های اسلامی منتشر و توزیع می کنیم.

رئیس اتحادیه کیست؟

شیخ امین توکوماسو. او ژاپنی و فارغ التحصیل دانشگاه الازهر است.

آیا تعداد شیعیان و یا جماعت صوفیان در ژاپن زیاد است؟
جمعیت قابل ملاحظه ای از ایرانیان در ژاپن زندگی می کنند، اما واقعیت این است که ایرانی های مقیم ژاپن خیلی مذهبی نیستند.

ما اینجا یک مجتهد شیعه داریم به نام حجت الاسلام ابراهیم سوادا که دانش آموخته حوزه علمیه قم است. او در سفارت ایران در توکیو کار می کند.

تعداد ژاپنی های اصیلی که شیعه باشند چقدر است؟

کمتر از انگشتان دستان شما. اما به نظرم بزرگ ترین گروه ژاپنی های اصیلی که اسلام آورده اند، زنان ژاپنی هستند که به ازدواج مردان ایرانی درآمده اند. از این نظر شیعیان یک اجتماع قابل ملاحظه ای را در میان مسلمانان ژاپن تشکیل می دهند. برای مثال، محبوب ترین بازیکن بیسبال تیم های ژاپنی “درویش یو” نامی است که شیعه محسوب می شود، چرا که پدرش ایرانی است.

یو درویش

صوفیان چطور؟

هستند کسانی که به صورت فردی به آیین صوفیان اعتقاد دارند، اما هیچ سازمان یا تشکل خاصی که مربوط به صوفیان باشد، وجود ندارد.

آیا آگاهی های سیاسی در نزد مسلمانان ژاپن مانند مسلمانان غرب گسترش یافته است؟

نه، اصلا. مسلمانان ژاپن اعتقادات خود را به مثابه یک امر شخصی می پندارند. آنها هیچ وقت فرصت این را نداشته اند که این بعد مهم اسلام را نیز درک کنند.

آیا حزب تحریر HT))در ژاپن هم حضور دارد؟
نه، آنها هیچ فعالیت محلی در ژاپن ندارند، چهار پنج اندونزیایی در ژاپن زندگی می کنند که اعضای حزب تحریر هستند.

آیا می توان گفت که شما هم به حزب تحریر گرایش دارید؟

بله، اما من عضو حزب تحریر نیستم و هیچ ارتباط رسمی یا سازمانی با آنها ندارم.

به عنوان یک مسلمان ژاپنی آیا شما هم دل نگرانی ها و دغدغه های مسلمانان سرزمین های اسلامی در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی را دارید؟

دغدغه هایی مثل اشغال فلسطین توسط اسرائیل یا سیاست های خارجی غرب که در آن منطقه به شکل مداخلات نظامی در عراق و افغانستان نمود پیدا کرده است.

ما نباید بیش از حد نگران این اتفاقات باشیم. اولویت اصلی ما باید اصلاح درونی خودمان باشد، نه نقد دیگران.

منظورتان از اصلاح درونی چیست؟

منظورم برپایی نظام خلیفه گری است. اغلب غربی ها تصور کاملا اشتباهی از مفهوم خلافت دارند تا جایی که آن را برابر با نظام های متمرکز دیکتاتوری یا توتالیتر می پندارند، اما این نگرش صد در صد اشتباه است. اتفاقا خلافت بهترین نوع حاکمیت قانون است، نه قانون حاکمیت. این شباهت زیادی به قوانین عرفی انگلستان دارد به نحوی که آن هم به تصویب هیچ پارلمانی نرسیده، اما از رسوم و سنت های کهن مردم نشات گرفته است. به بیانی دقیق تر، “شریعت” قدیمی ترین و پایدارترین نظام حقوقی در جهان است.

شما ادعا کرده اید که حکومت خلافی یک حکومت سکولار است. چقدر تعریف شما از سکولاریسم با تعاریف متدوال غربی تفاوت دارد؟

حکومت مبتنی بر خلافت مجاز به دخالت در شعائر دینی و اعتقادات و سایر مسائل خصوصی مردم نیست. از این جهت سکولار است، آن هم با توجه به تعاریف غربی از این اصطلاح.

تفاوت قوانین عرفی با قوانین مذهبی در شریعت چیست و شما چگونه این تفاوت را تفسیر می کنید؟

به طور کلی، قوانین عرفی اسلامی، قوانینی هستند که تمام ساکنان سرزمین های اسلامی، صرف نظر از گرایشات مذهبی خود، به نحوی آن را رعایت می کنند. اما قوانین مذهبی اسلامی تنها برای مسلمانان واجب است و نیازی نیست که غیرمسلمانان با رعایت این قوانین استقلال مذهبی خود را زیر سئوال ببرند.

شما در نوشته هایتان همواره تمایل دارید قیاسی میان قوانین عرفی انگلستان با قوانین اسلامی شریعت داشته باشید. لطفا درباره ارتباط میان این دو توضیح دهید.

شواهد و اسناد معتبری وجود دارد که حاکمیت قانون توسط فقهای اسلامی پیش از قرن دوازدهم میلادی گسترش یافت به این معنا که هیچ نهاد رسمی نمی توانست ادعا کند ورای قانون است، حتی خلیفه.

در مقایسه با قوانین اسلامی، تنها این قوانین عرفی انگلستان است که ثباتی نسبی دارد، اما حاکمیت قانون حتی در انگلستان هم تا قرن هفده میلادی تحقق نیافت و آن وقتی بود که کوشش های چند ساله ادوارد کوک۱، رئیس کل محکمه استیناف انگلستان، و همفکران او در این راه به ثمر نشست.

حتی درباره همین قوانین عرفی انگلستان گفته می شود، از آنجا که دوره ای نورمن ها بر انگلستان تفوق نظامی پیدا کردند۲، این قوانین هم تحت تاثیر قوانین اسلامی است. پیش از آن نورمن ها امیرنشین سیسیلی۳ را تسخیر کرده و از این طریق، قوانین اسلامی را فراگرفته بودند. این مسئله توسط دانشمند حقوق دان، جان مک دیسی در کتاب “ریشه های اسلامی قوانین عرفی ” (۱۹۹۹) برجسته شده است.

شما می نویسید: “از بین بردن مرزهایی که ممانعت می کند از جنبش توده ها، اصلی اساسی در آیین اسلام است.” آیا شما قائل به یک دولت جهانی اسلامی هستید؟

بله، قوانین و سنت های اسلامی چنین مرزبندی هایی میان ملت ها را نمی پذیرد.

شما ادعا می کنید که برداشت و تعریفتان از مفهوم خلافت، کاملا متفاوت با تعاریف حزب تحریر است. لطفا درباره این تفاوت صحبت کنید.

من فکر می کنم تعریف حزب تحریر از مسئله خلافت خیلی تمرکزگرایانه و شبیه حکومت های کمونیستی است. به اعتقاد من، نظام خلافی اتفاقا چندگرایانه است و همه اقتدار دست حکومت نیست. البته این موضوع در فقه به این شکل مطرح نیست. بنابراین، ما به یک چارچوب کاملا جدید روشنگرانه برای بحث های عمیق و ریشه ای دراین باره نیاز داریم.

——————————–
پانوشت:

۱- سر ادوارد کوک، حقوق دان برجسته انگلیسی در قرن هفده، اولین قدم ها را برای مشروط ساختن حکومت سلطتنی انگلستان برداشت. او با کوشش بسیار سرانجام توانست اصل “لزوم اطاعت پادشان از قانون” را در پارلمان انگلستان به تصویب برساند. ادوارد کوک در سال ۱۶۳۴ درگذشت.

۲- نورمن ها که از اسکاندیناوی آمده بودند در سال ۱۰۶۶ و تحت فرماندهی شاده ویلیام اول (ویلیام فاتح) موفق به فتح انگلستان شدند و تا سال ۱۱۵۴ تفوق نظامی آنان بر این سرزمین ادامه یافت.

۳- سیسیل، بزرگ ترین جزیره دریای مدیترانه، در جنوب ایتالیا واقع شده است. این جزیره دوره ای به تصرف مسلمانان درآمد و شهرهای آن از جمله پالرمو، هر کدام به یک امیرنشین تبدیل شد. به روایتی، مسلمانان فقط در این شهر ۳۰۰ مسجد بنا کردند. در نهایت، حکومت مسلمانان در این منطقه توسط نورمن ها در قرن یازدهم میلادی به پایان رسید.

منبع: پگاه حوزه – شهریور و مهر ماه ۱۳۸۹ ، شماره ۲۸۶ – اسلام در ژاپن

استبصار www.estebsar.ir

تلگرام t.me/estebsar_ir

برچسبها
اسلام در ژاپناوکایاماایمان آوردپرفسور حسن کو ناکاتاتازه مسلمانتازه مسلمان ژاپنیحزب تحریردانشگاه توکیودرویش یودکترای فلسفه اسلامیرهيافتهژاپنژاپنیشینتومسلمان شدهمسلمانان ژاپنمسیحیت
tweet
رئیس اتحادیه وکلای فیلیپین مسلمان و شیعه شد
دختر مستبصر هندو: ایران شرایط خیلی بهتری برای شناخت اسلام دارد

مطالب مرتبط

  • دانلود سومین نشریه مستبصرین و رهیافتگان ایرانی+pdf

    دانلود سومین نشریه مستبصرین و رهیافتگان ایرانی+pdf

    ۱۳۹۹-۰۹-۱۴

  • خاطرات شیعه شدن وسیم رضا/ شیعه شدنم را از محرم دارم

    خاطرات شیعه شدن وسیم رضا/ شیعه شدنم ...

    ۱۳۹۹-۰۶-۱۵

  • مستند ساکنین سرزمین کسوف، افشاگری های مستبصر رهایافته از بهائیت

    مستند ساکنین سرزمین کسوف، افشاگری های مستبصر ...

    ۱۳۹۹-۰۵-۲۰

  • یک بیوَتَن حقیقی! شهید مستبصر کمال کورسل

    یک بیوَتَن حقیقی! شهید مستبصر کمال کورسل

    ۱۳۹۹-۰۵-۰۶

  • محمد الهی زاده: مستبصر بلوچ: امام رضا (ع) مرا خالص کرد و تحویل خواهرشان داد

    محمد الهی زاده: مستبصر بلوچ: امام رضا ...

    ۱۳۹۹-۰۴-۱۲

  • فاطمه اتسوکو هوشینو مستبصر ژاپنی: من متوجه بودم که نظر دیگران درباره حجاب مهم نیست + فیلم

    فاطمه اتسوکو هوشینو مستبصر ژاپنی: من متوجه ...

    ۱۳۹۹-۰۴-۰۶

  • دانلود فایل دومین نشریه تخصصی مستبصرین و رهیافتگان ایرانی + pdf

    دانلود فایل دومین نشریه تخصصی مستبصرین و ...

    ۱۳۹۹-۰۳-۳۱

  • سریا: قرآن را خواندم، به پدرم گفتم می خواهم مسلمان شوم

    سریا: قرآن را خواندم، به پدرم گفتم ...

    ۱۳۹۹-۰۳-۲۰

  • سخنان مستبصر استرالیایی خانم کریستین جیمز، در مورد عاشورا + فیلم

    سخنان مستبصر استرالیایی خانم کریستین جیمز، در ...

    ۱۳۹۹-۰۳-۱۸

  • باطن شیعه به معنای مقاومت در برابر طاغوت، بی‌عدالتی و ظلم است

    باطن شیعه به معنای مقاومت در برابر ...

    ۱۳۹۹-۰۳-۱۳

  • از طریق کتاب های ترجمه شده به انگلیسی با سیره نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ع) آشنا شدم

    از طریق کتاب های ترجمه شده به ...

    ۱۳۹۹-۰۲-۲۸

  • گفتگوی جذاب با میخائیل سیمانوف تازه مسلمان شده روس + فیلم

    گفتگوی جذاب با میخائیل سیمانوف تازه مسلمان ...

    ۱۳۹۹-۰۲-۱۱

  • مراسم عقد تازه مسلمان آلمانی با دختر ایرانی در حرم شاه عبدالعظیم

    مراسم عقد تازه مسلمان آلمانی با دختر ...

    ۱۳۹۹-۰۲-۰۷

  • همایش نکوداشت مستبصر مرحوم پرفسور «یحیی علوی (کریستین بونو)»

    همایش نکوداشت مستبصر مرحوم پرفسور «یحیی علوی ...

    ۱۳۹۹-۰۲-۰۴

  • کلیپ: تشرف دو پژوهشگر روس به دین مبین اسلام

    کلیپ: تشرف دو پژوهشگر روس به دین ...

    ۱۳۹۹-۰۲-۰۲

  • در ۱۷ سالگی مسلمان شدم و مذهب شیعه را انتخاب کردم

    در ۱۷ سالگی مسلمان شدم و مذهب ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۳۱

  • تازه‌مسلمان آمریکایی: اولین برخوردم با قرآن مسیر زندگی‌ام را تغییر داد

    تازه‌مسلمان آمریکایی: اولین برخوردم با قرآن مسیر ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۲۹

  • پروفسور بنو فرانسوی: یک شوک لازمه حرکت به سمت حرکت است + فیلم

    پروفسور بنو فرانسوی: یک شوک لازمه حرکت ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۲۷

  • تشرف بانوی روسی به دین اسلام در جامعه‌الزهرا(س) قم

    تشرف بانوی روسی به دین اسلام در ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۱۹

  • جوان آمریکایی: پس از مطالعات دیدم شیعه صحیح ‌تر است و شیعه شدم

    جوان آمریکایی: پس از مطالعات دیدم شیعه ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۱۷

  • وقتی یک مسیحی مسلمان می شود! + فیلم

    وقتی یک مسیحی مسلمان می شود! + ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۱۵

  • مستبصر برزیلی: با انجام دستورات دین به خداوند نزدیک تر می‎شویم

    مستبصر برزیلی: با انجام دستورات دین به ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۱۳

  • مستبصر کلمبیایی در دانشگاه یاسوج: انقلاب اسلامی عامل آشنایی من با دین اسلام بود

    مستبصر کلمبیایی در دانشگاه یاسوج: انقلاب اسلامی ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۰۸

  • بهایی‌زاده‌ مستبصر: شست‌وشوی مغزی کودکان در مهدکودک‌های بهاییت

    بهایی‌زاده‌ مستبصر: شست‌وشوی مغزی کودکان در مهدکودک‌های ...

    ۱۳۹۹-۰۱-۰۶

  • میلیاردری که شیعه شد + فیلم

    میلیاردری که شیعه شد + فیلم

    ۱۳۹۹-۰۱-۰۴

  • حقوقدان کاتولیک ایتالیایی چگونه شیعه شد

    حقوقدان کاتولیک ایتالیایی چگونه شیعه شد

    ۱۳۹۹-۰۱-۰۱

  • قضیه شیعه شدن پسر عبدالباسط + فیلم

    قضیه شیعه شدن پسر عبدالباسط + فیلم

    ۱۳۹۸-۱۲-۲۸

  • به شما مستبصرین تبریک می گویم

    به شما مستبصرین تبریک می گویم

    ۱۳۹۸-۱۲-۲۴

  • راه حق احساس غربت ندارد + فیلم

    راه حق احساس غربت ندارد + فیلم

    ۱۳۹۸-۱۲-۲۰

  • گیبادولین مستبصر روس: نامه آیت‌الله خامنه‌ای برای ما، یادآور نامه امام به گورباچف بود

    گیبادولین مستبصر روس: نامه آیت‌الله خامنه‌ای برای ...

    ۱۳۹۸-۱۲-۰۸

  • رهیافته مکزیکی: حضرت زهرا (س) برای من در هر لحظه از زندگی الگویی بی‌نظیر است

    رهیافته مکزیکی: حضرت زهرا (س) برای من ...

    ۱۳۹۸-۱۱-۲۷

  • لحظه تشرف بانو تایلندی به دین مبین اسلام در حرم مطهر رضوی

    لحظه تشرف بانو تایلندی به دین مبین ...

    ۱۳۹۸-۱۱-۲۱

  • روایتی خواندنی از مسلمان شدن دو مربی کوبایی در سال ۷۹

    روایتی خواندنی از مسلمان شدن دو مربی ...

    ۱۳۹۸-۱۱-۱۷

  • ماجرای مسلمان شدن و حجاب همسر لوئیجی د مارتینو

    ماجرای مسلمان شدن و حجاب همسر لوئیجی ...

    ۱۳۹۸-۱۱-۱۲

  • دومین نشریه تخصصی مستبصرین و رهیافتگان ایرانی

    دومین نشریه تخصصی مستبصرین و رهیافتگان ایرانی

    ۱۳۹۸-۱۱-۰۵

  • مستند شیرجان روایت زندگی شهید ترکمن وحدت شیعه و سنی + فیلم

    مستند شیرجان روایت زندگی شهید ترکمن وحدت ...

    ۱۳۹۸-۱۱-۰۵

  • مراسم تشرف به اسلام دو دانشجوی روس در دانشگاه تربیت مدرس

    مراسم تشرف به اسلام دو دانشجوی روس ...

    ۱۳۹۸-۱۰-۲۹

  • جوان قبرسی شیعه شد/ دین اسلام را دین صلح و عطوفت یافتم

    جوان قبرسی شیعه شد/ دین اسلام را ...

    ۱۳۹۸-۱۰-۱۹

  • یک جوان فرانسوی در حرم مطهر امام رضا(ع) مسلمان شد

    یک جوان فرانسوی در حرم مطهر امام ...

    ۱۳۹۸-۱۰-۱۸

  • شیخ زکزاکی چگونه شیعه شد؟

    شیخ زکزاکی چگونه شیعه شد؟

    ۱۳۹۸-۱۰-۱۷

  • گفتگو با تازه مسلمان آتسوکو هوشینو در پیاده روی اربعین

    گفتگو با تازه مسلمان آتسوکو هوشینو در ...

    ۱۳۹۸-۱۰-۰۹

  • تشرف بانوی ارمنی به دین مبین اسلام در مازندران

    تشرف بانوی ارمنی به دین مبین اسلام ...

    ۱۳۹۸-۰۹-۲۴

  • مستبصر تانزانیایی: پیامبر علی را به عنوان نماینده خود قرار داده است

    مستبصر تانزانیایی: پیامبر علی را به عنوان ...

    ۱۳۹۸-۰۹-۱۷

  • زینب ثانی مستبصر اسکاتلندی: آرزو دارم در پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کنم

    زینب ثانی مستبصر اسکاتلندی: آرزو دارم در ...

    ۱۳۹۸-۰۹-۰۴

  • شیعه شدن جوان مسیحی در علی آباد کتول

    شیعه شدن جوان مسیحی در علی آباد ...

    ۱۳۹۸-۰۹-۰۳

  • استاد سابق دانشگاه هاروارد مکتب اهل بیت(ع) را انتخاب کرد

    استاد سابق دانشگاه هاروارد مکتب اهل بیت(ع) ...

    ۱۳۹۸-۰۸-۱۸

  • تشرف بانوی استرالیایی به اسلام

    تشرف بانوی استرالیایی به اسلام

    ۱۳۹۸-۰۸-۱۲

  • پذیرش اسلام از سوی هنرمند گرافیک از کشور کرواسی

    پذیرش اسلام از سوی هنرمند گرافیک از ...

    ۱۳۹۸-۰۸-۰۱

  • یک بهایی در تبریز مسلمان شد

    یک بهایی در تبریز مسلمان شد

    ۱۳۹۸-۰۷-۱۵

  • تشرف زن بودایی به مذهب شیعه در حرم امام رضا (ع)

    تشرف زن بودایی به مذهب شیعه در ...

    ۱۳۹۸-۰۷-۱۴

  • مستبصر روسی: احترام به والدین از اشتراکات قرآن و فرهنگ اصیل روس است

    مستبصر روسی: احترام به والدین از اشتراکات ...

    ۱۳۹۸-۰۷-۰۳

  • رابرت شد:«ابوالفضل»،آبراهام «علی» و وارتوش «فاطمه»

    رابرت شد:«ابوالفضل»،آبراهام «علی» و وارتوش «فاطمه»

    ۱۳۹۸-۰۷-۰۱

  • از راهیان نور تا رسیدن به نور، سرگذشت مستبصر بلوچ

    از راهیان نور تا رسیدن به نور، ...

    ۱۳۹۸-۰۶-۰۴

  • بانوی مسیحی ایرانی: پس از شناخت حضرت ابوالفضل(ع) شیعه شدم

    بانوی مسیحی ایرانی: پس از شناخت حضرت ...

    ۱۳۹۸-۰۵-۱۳

  • لحظه شهادتین گفتن خانم اندا از آرژانتین و تشرف به تشیع

    لحظه شهادتین گفتن خانم اندا از آرژانتین ...

    ۱۳۹۸-۰۵-۰۶

  • تصادفی که موجب شیعه شدن یک جوان شد

    تصادفی که موجب شیعه شدن یک جوان ...

    ۱۳۹۸-۰۵-۰۵

  • میخائیل و ویکتوریا زوج تازه مستبصر

    میخائیل و ویکتوریا زوج تازه مستبصر

    ۱۳۹۸-۰۴-۲۰

  • چوآن يانك جوان چینی در حرم مطهر رضوی شیعه شد

    چوآن يانك جوان چینی در حرم مطهر ...

    ۱۳۹۸-۰۴-۱۹

  • ماجرای وهابی که پس از ۲۳ سال شیعه شد و هزاران نفر را شیعه کرد

    ماجرای وهابی که پس از ۲۳ سال ...

    ۱۳۹۸-۰۴-۱۸

  • نوشيعه‌اي از كشور بلژیک؛ دربلژیک شیعیان نمی‌توانند درکنفرانس‌ها ازامام خمینی چیزی بگویند

    نوشيعه‌اي از كشور بلژیک؛ دربلژیک شیعیان نمی‌توانند ...

    ۱۳۹۸-۰۴-۱۷

  • محمد مسعود دهدار اهل ایرانشهر: «شک محرک خوب ولی ایستگاه بدی است»

    محمد مسعود دهدار اهل ایرانشهر: «شک محرک ...

    ۱۳۹۸-۰۴-۰۹

  • دینا قراء زیبایی: پس از ۱۹ سال تربیت آلمانی با صحبت‌های پدرم متوجه شدم مسلمان هستیم

    دینا قراء زیبایی: پس از ۱۹ سال ...

    ۱۳۹۸-۰۴-۰۱

  • مستبصر روسی دیمیتری کارتاشف : جانم را فدای مهدی (عجل الله) می‌کنم

    مستبصر روسی دیمیتری کارتاشف : جانم را ...

    ۱۳۹۸-۰۳-۲۶

  • مصاحبه با خشایار نبیلی؛ یک جوان تازه مسلمان شده (قسمت دوم)

    مصاحبه با خشایار نبیلی؛ یک جوان تازه ...

    ۱۳۹۸-۰۳-۲۴

  • مصاحبه با خشایار نبیلی؛ یک جوان تازه مسلمان شده (قسمت اول)

    مصاحبه با خشایار نبیلی؛ یک جوان تازه ...

    ۱۳۹۸-۰۳-۲۳

  • بررسی علل گرایش مستبصرین به تشیع (قسمت سوم)

    بررسی علل گرایش مستبصرین به تشیع (قسمت ...

    ۱۳۹۸-۰۲-۱۸

  • بررسی علل گرایش مستبصرین به تشیع (قسمت دوم)

    بررسی علل گرایش مستبصرین به تشیع (قسمت ...

    ۱۳۹۸-۰۲-۱۴

  • بررسی علل گرایش مستبصرین به تشیع (قسمت اول)

    بررسی علل گرایش مستبصرین به تشیع (قسمت ...

    ۱۳۹۸-۰۲-۱۱

  • شیخ محمد اوجی؛ رهیافته ای که به خاطر قرآن تبعید شد

    شیخ محمد اوجی؛ رهیافته ای که به ...

    ۱۳۹۸-۰۲-۱۰

  • مستبصر چابهاری: به حسین و یزید نگاه کنید حقانیت حسین علیه السلام از آفتاب روشن تر است

    مستبصر چابهاری: به حسین و یزید نگاه ...

    ۱۳۹۸-۰۲-۰۸

2 نظر

  1. اهورا
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۲ در ۰۹:۰۰

    ما که نفهمیدیم این آقا شیعه شده یا یک وهابیه

    پاسخ
    • رهیافته
      ۱۳۹۶-۰۷-۲۲ در ۱۴:۲۵

      ما اینجا یک مجتهد شیعه داریم به نام حجت الاسلام ابراهیم سوادا که دانش آموخته حوزه علمیه قم است. او در سفارت ایران در توکیو کار می کند.

      پاسخ

یک نظر بدهید

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

ابزارکی وجود ندارد

*
  • rss
نسخه عربی | نسخه اردو | نسخه انگلیسی
© Copyright ( 2013 - 2021 ) | حق نشر محفوظ است. بومی شده توسط بچه های فنی | اکیپ استبصار فارسی estebsar.ir
پایگاه مردم نهاد استبصار فارسی


            رجوع به صفحه مادر