به گزارش پايگاه اطلاع رسانی استبصار، سال ۱۹۵۷ درشهر فرایبورگ آلمان ودرخانوادهای فرانسویالاصل کاتولیک متولد شد. بهخاطر شغل پدرتا سن ۱۰ سالگی درآلمان و الجزایر بود پس ازآن راهی استراسبورگ فرانسه شد همواره میل به آشنایی با ادیان شرقی در وجود او بود از این رو به مطالعه آثار موجود در این زمینه و به سفرهای متعدد به اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان و … پرداخت. وی با آثار رنه گنون فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد تحت تأثیرآثار اوسال ۱۹۷۹ به دین اسلام مشرف شد. پس از آن در رشته زبان و ادبیات عرب و اسلامشناسی به تحصیل پرداخت آنجا بود که در دانشگاه با آثار هانری کربن که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد با راهنماییهای احمد حمپاته– عارف آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه به مذهب شیعه مشرف شد و نام خود را یحیی علوی نهاد.
بونو سال ۱۹۸۷ مدرک پروفسور اگرژه را اخذ نمود. رساله دکتری«الهیات درآثار فلسفی و عرفانی امام خمینی»او در دانشگاه سوربون بهعنوان پژوهش سال برگزیده شد. وی برای تدوین رساله خود ازسال ۱۹۹۱به ایران آمد و مدت هفت سال ازمحضرمرحوم آیتالله آشتیانی درمشهد، در زمینه فلسفه وعرفان اسلامی کسب فیض نمود. اشتیاق قلبی بونو به امام رضا (علیه السلام) حدی بود که ۱۵ سال درمشهد سکنی گزید و سال ۲۰۰۱ به عنوان خادم قرآن شناخته شد. وی اکنون برای گذراندن فوق دکتری موقتا ساکن فرانسه است ودر زمینه «حکمت متعالیه ملاصدرا، پاسخی به انتظارات صدرالدین قونوی» مشغول تحقیق است با وجودیکه توانسته بهترین تز دکتری را دریافت کند به دلیل مسلمانی، از تدریس در دانشگاه محروم شده است. ازجمله تالیفات این دانشمند مسلمان فرانسوی بونو؛ تصوف وعرفان اسلامی به فرانسه، امام خمینی عارف ناشناخته قرن بیستم به زبان فرانسه، وصیتنامه امام خمینی(با مقدمه وحواشی)به فرانسه، آیین انقلاب اسلامی (منتخبی ازآثاروبیانات امام خمینی) به فرانسه، مبارزه با نفس یا جهاد اکبر اثر امام خمینی به فرانسه است. پروفسور بونو به فارسی تسلط خوبی دارد فرصتی پیش آمد تا با ایشان گفتوگو داشته باشیم
چه مسیری برای مسلمان شدن طی کردید؟
ازنوجوانی همواره درجستوجوی معنویت بودم؛ ابتدا به مسیحیت روی آوردم ولی چیزی که مرا راضی کند، نیافتم؛ وجود یکسری تناقضات میان روحیه انجیل و رفتارمردم مسیحی کلیساهای مسیحی خصوصا کلیسای کاتولیک، مرا ازاین دین دورمیکرد. بهدلیل نیافتن مطلوب خود درمسیحیت ازآن کاملا روی برگردان شده و به حرکت هیپی گرویدم. طرفداران این حرکت افرادی بودند که با پشت کردن به تمدن غرب مدرن، دنبال یک گمشده میگشتند. بعد ازمطالعه کتابهای گنون تصمیم گرفتم یک دوره کامل زبان عربی یاد بگیرم بههمین خاطر راهی تونس شدم بعد ازآموزش به فرانسه برگشتم و درجنوب فرانسه در رشته زبان عربی پیش دانشگاهی ثبت نام کردم دروس فشردهای را که در کشورتونس خوانده بودم معادل سال اول محاسبه شد لذا بلافاصله به سال دوم رفتم در تونس میگفتم مسلمان هستم اما شهادتین نگفته بودم حتی نمازهم نمیخواندم فقط به خدا و پیامبراسلام اعتقاد داشتم در دانشگاه فرانسه با مسلمانان شمال آفریقا که در دانشگاه بودند آشناشدم آنها از من پرسیدند نماز بلدی؟ گفتم نه گفتند بیا با ما نمازبخوان بعد ازآن در دسامبر ۱۹۷۸شهادتین گفتم، نمازخواندم و شرعیاتم رایاد گرفتم ولی ازفرق تشیع و تسنن هیچ اطلاعی نداشتم حتی انقلاب ایران را به عنوان انقلاب اسلامی نه انقلاب شیعی میشناختم همان یکسال اول مسلمانی با توجه به مطالبی که ازهانری کربن خوانده بودم شیعه شدم.مواظب بودم دردانشگاه به عنوان شیعه شناخته نشوم چون حساسیت وجود داشت البته این را هم بگویم که شیعه شدن مهم نیست چون میتواند به هر دلیل سطحی اتفاق بیافتد مثلا یک احساس یا اتفاق یا ازطریق والدین و … اما معتقدم بحث مهم شیعه ماندن است که این یک نگاه ثبت شده عاشقانه است.
چطور شد که با امام خمینی(ره) آشنا شدید؟
بین فوقلیسانس و دکتری من فاصله افتاد دراین میان مسابقهای بود به اسم«اگرگاسیون» برای تدریس در بالاترین سطح دانشگاه دراین رقابت نمره مهم نیست و خیلی هم سختتراز دکتری است مثلا اگر دوکرسی وجود داشته باشد باید حتما جزو دو نفر اول بشویم دوبار دراین رقابت شرکت کردم برای شرکت دراین آزمون یا یک کتابفروش شیعه ازجنوب لبنان آشنا شدم که برای سوربن کتاب تهیه میکرد یکباربه من گفت دو کتاب از امام خمینی برایم آورده یکی «مصباحالهدایه الی خلافه الولایه» و دیگری «شرح دعای سحر» دیدم کتابها عرفانی و فلسفی است برایم جالب بود چون تا قبل ازآن درکتاب کلود عداس که درباره زندگینامه ابن عربی نوشته شده وگفته شده امام مانند سلفیها و وهابیها، عرفان و فلسفه را کفر میدانند و این ذهنیت غلط هنوزهم درمورد ایشان وجود دارد؛ به همین خاطرهم جلوی چاپ تز دکتری من را گرفتند. این دو کتاب امام روی من خیلی اثر گذاشت لذا تصمیم گرفتم درباره چهره تحریف شده امام خمینی بنویسم کم کم دریافتم ادیان مختلف اصالت ندارند تنها یک دین است که اصالت دارد آن هم اسلام شیعی است و ادیان دیگر از این دین خود را نشأت گرفتهاند دین یکی است چون خدا یکی است و تنها هدف آن انسان شدن است.
درعرصه رسانههای برون مرزی صداوسیما به عنوان مبلغ مذهبی مباحث دینی چه فعالیتهایی دارید؟
دراین برنامههای رسانهای ترجمه ادعیه و مباحث تفسیری و… را به زبان فرانسوی ارایه میدهم. زیرا معتقدم ما باید بتوانیم حجابی که برچهره اسلام در رسانههای غربی کشیده شده است را بزداییم و سیمای ناب آن را عرضه کنیم. همواره سعی کردهام معارف اسلامی را به دیگران برسانم آنان نیزخیلی استقبال کردند و هم اکنون نیز مانند من مسلمان هستند.
به نظر شما با وجود اتفاقات اخیر در جهان، وظیفه خطیر مسلمانان در عصر حاضر چیست؟
وظیفه مهمی به دوش داریم نباید فرصتها را بسوزانیم باید بتوانیم ازشرایط ویژهای که درکشورهای اسلامی مثل ایران و لبنان وعراق پیش آمده، استفاده لازم را کنیم. امروزبزرگترین خطر اسلام را ازجانب خود مسلمانان است دشمنان بیرونی اسلام تا زمانی که میبینند مسلمانان به جان هم افتادهاند وبرای قتل یکدیگر اقدام میکنند، خاطرشان آسوده خواهد بود و لازم نمیبینند مستقیما به مبارزه با اسلام برخیزند. اختلاف درونی مسلمان و تبدیل آنان به طوائف و فرقههای مختلف را موجب ضعف قدرت مسلمانان است بنابراین خاموش کردن این آتش فتنه فقط در دست خود مسلمانان است باید با درک موقعیت مهم تاریخی در رفع مشکلات، اقدام جدی کنند. جمع میان معنویت وعقلانیت کلید حل مشکلات مردم و رمز پیروزی تبلیغ اسلام درسراسر جهان است و اولویت کارباید براین اساس تنظیم شود.
وضعیت اسلام و مسلمانان در کشور فرانسه چگونه است؟
هر روز درفرانسه زنان ومردان با داشتن فرهنگ غربى و مذهب مسیحى آزادانه به اسلام مىگرایند و درمیان تودههاى عظیمى که هر روز درمساجد گرد هم مىآیند هرکس مىتواند شاهد حضور تعداد زیادى از مردم باشد که درصفوف مرتب، نماز مىخوانند و ازهمه مهمتر اینکه هر روزه تعداد قابل ملاحظه اى از فرانسویان به دفترى که درمسجد بزرگ پاریس دایر شده روى مىآورند وبا گفتن جملات« لا اله الا الله » و«محمدا رسول الله »مسلمان مىشوند و هر روزه نو مسلمانان تحت تعالیم قرآن قرار مىگیرند. فارغ از اینکه این نو گروندگان پس از اسلام آوردن به دلیل محیطى که درآن قرار دارند به مذهب بر حق شیعه مىگروند ویا غیر آن، مهم این است که هر روزه گرایش و آگاهى به کامل بودن دین اسلام بیشتر مىشود. مىتوان گفت تا به امروز هرگز دنیاى غرب بهویژه فرانسه تا این اندازه صحنه گرایش به اسلام نبوده است. زنان نومسلمان فرانسوى در راه جستو جوى پاکى، اخلاص و اجراى کامل دستورات قرآن، از لحاظ روحى و روانى پاىبند آرمان اسلام شدهاند و از فساد رایج درغرب به کلى روى گردان به نظر مىرسند، بهطورمتوسط روزانه ده نفر درپاریس به اسلام مىگروند وتاکنون حداقل ۴۰۰ هزارنفر درفرانسه مسلمان شدهاند ازجمله علل شیفتگى فرانسویان به اسلام گرایش به یک جست وجوى اخلاقى در برابر زوال ارزشهاى غربى است؛ زیرا اسلام به زندگى روزمره یک مفهوم مقدس مىبخشد وهمچون چراغ راهنمایى جلوهگرى مىکند.
رهیافته
۱۴۰۰-۰۴-۲۷
۱۴۰۰-۰۴-۱۳
۱۴۰۰-۰۴-۰۵
۱۴۰۰-۰۳-۲۱
۱۴۰۰-۰۳-۱۹
۱۴۰۰-۰۳-۱۶
۱۴۰۰-۰۳-۰۲
۱۴۰۰-۰۱-۲۶
۱۳۹۹-۱۲-۲۰
۱۳۹۹-۱۲-۱۵
۱۳۹۹-۱۲-۰۷
۱۳۹۹-۱۲-۰۱
۱۳۹۹-۱۱-۲۸
۱۳۹۹-۱۱-۲۳
۱۳۹۹-۱۰-۲۱
۱۳۹۹-۰۹-۱۶
۱۳۹۹-۰۹-۱۴
۱۳۹۹-۰۸-۰۶
۱۳۹۹-۰۷-۲۶
۱۳۹۹-۰۷-۱۶
۱۳۹۹-۰۶-۱۵
۱۳۹۹-۰۵-۲۰
۱۳۹۹-۰۵-۰۶
۱۳۹۹-۰۴-۲۶
۱۳۹۹-۰۴-۱۲
۱۳۹۹-۰۴-۰۶
۱۳۹۹-۰۳-۳۱
۱۳۹۹-۰۳-۲۰
۱۳۹۹-۰۳-۱۸
۱۳۹۹-۰۳-۱۳
۱۳۹۹-۰۲-۲۸
۱۳۹۹-۰۲-۱۱
۱۳۹۹-۰۲-۰۷
۱۳۹۹-۰۲-۰۴
۱۳۹۹-۰۲-۰۲
۱۳۹۹-۰۱-۳۱
۱۳۹۹-۰۱-۲۹
۱۳۹۹-۰۱-۲۷
۱۳۹۹-۰۱-۱۹
۱۳۹۹-۰۱-۱۷
۱۳۹۹-۰۱-۱۵
۱۳۹۹-۰۱-۱۳
۱۳۹۹-۰۱-۰۸
۱۳۹۹-۰۱-۰۶
۱۳۹۹-۰۱-۰۴
۱۳۹۹-۰۱-۰۱
۱۳۹۸-۱۲-۲۸
۱۳۹۸-۱۲-۲۴
۱۳۹۸-۱۲-۲۰
۱۳۹۸-۱۲-۱۵
۱۳۹۸-۱۲-۰۸
۱۳۹۸-۱۱-۲۷
۱۳۹۸-۱۱-۲۱
۱۳۹۸-۱۱-۱۷
۱۳۹۸-۱۱-۱۲
۱۳۹۸-۱۱-۰۵
۱۳۹۸-۱۱-۰۵
۱۳۹۸-۱۰-۲۹
۱۳۹۸-۱۰-۱۹
۱۳۹۸-۱۰-۱۸
۱۳۹۸-۱۰-۱۷
۱۳۹۸-۱۰-۰۹
۱۳۹۸-۰۹-۲۴
۱۳۹۸-۰۹-۱۷
۱۳۹۸-۰۹-۰۴
۱۳۹۸-۰۹-۰۳
۱۳۹۸-۰۸-۱۸
۱۳۹۸-۰۸-۱۲
۱۳۹۸-۰۸-۰۱
۱۳۹۸-۰۷-۱۵
ابزارکی وجود ندارد
*