پست بعدی
علت تولد مولا در کعبه/ برداشتی نو در اثبات ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) بر اساس قرآن
پست قبلی
این چه جاذبهای است که میلیونها نفر را با وجود خطر داعش به عراق میکشد؟
“از امام حسين(ع) نه تنها در مورد بشارت به ظهور بلکه رواياتي در مورد علائم ظهور هم آمده است. امام حسين(ع) مي فرمايد: «منا اثنى عشر مهديا» دوازده مهدي داريم «أولهم علي بن أبي طالب، و آخرهم التاسع من ولدي و هو القائم بالحق» نهمين نفر از فرزندان من مي آيد او امام قائم بر حق است، «يحيي الله تعالى به الأرض بعد موتها، و يظهر به دين الحق على الدين كله و لو كره المشركون» اين بشارتي از امام حسين(ع) در مورد امام زمان(عج)، که در “کمال الدين” “شيخ صدوق” جلد يک که روايات را بر اساس معصومين آورده، نقل شده است.”
به گزارش پايگاه اطلاع رسانی استبصار، حجت الاسلام والمسلمین فؤادیان» پژوهشگر سرشناس حوزهمهدویت و فرجام شناسی ارتباط بین قیام عاشورا و نهضت امام زمان(عج) را بسیار وثیق دانست و گفت: در آيات، روايات، ادعيه، زيارات و تشرفات ارتباط تنگاتنگي بين امام مهدي(عج) و امام حسين(ع) وجود دارد. رواياتي وجود دارد که امام حسين(ع) درباره امام مهدي(عج) بيان کرده است و احاديثي که امام مهدي(عج) براي امام حسين(ع) بيان فرموده است.
فؤادیان تاکيد کرد: در مورد رابطه بين امام زمان(عج) و امام حسين(ع) فقط ما سخن نگفته ايم، بلکه دشمنان ما هم در اين مورد فعالیت و اظهار نظر کرده اند. مثلا چهارصد نفر از دانشمندان صهيونيست در “تل آويو” جمع شدند تا ببيند هويت شيعه و انقلاب اسلامي چيست. مجموعه مقالات و سخنرانی های این همایش به عنوان “انقلاب تشيع و مقاومت” چاپ شده است. آنها مي گويند: «شيعيان با ياد امام حسين قيام مي کنند و با نام امام مهدی قيامشان را حفظ مي کنند.» يعني مهمترين دشمنان ما معتقدند: «هويت شيعه امام حسين(ع) است و آرمانشان امام مهدی(عج) است و باصطلاح دو نگاه سرخ و نگاه سبز دارند».
وي با بيان اينکه عاشورا در ظهور ريشه دارد و ريشه ظهور نیز عاشوراي امام حسين(ع) است ادامه داد: قیام امام حسين(ع) آرمان، هدف و غايت داشت ؛ لذا منتظران امام مهدی(عج) باید عاشورايي باشند؛ و حسينيه ها مهديه باشد و مهديه ها حسينيه. ما که به عشق امام حسين(ع) به سر و سينه مي زنيم بايد با دست ديگر تمناي فرج داشته باشيم. با يک چشم در رثاي سيدالشهداء(ع) گريه مي کنيم و با چشم ديگر ندبه خوان امام زمان(عج) هستيم.
اين پژوهشگر مباحث مهدويت با اشاره به اينکه امام زمان(عج) خوانخواه امام حسين(ع) است خاطر نشان کرد: امام مهدی(عج) منتقم همه خونهايي است که به ناحق ريخته شده و منتقم تمام ظلم هاي است که در عالم صورت گرفته است؛ حتي ظلم قابيل به هابيل. وقتي که حق نمايان شود و امام مهدي(عج) سراسر هستي را به قرب خدا بکشاند در اين صورت پاسخ دندان شکني به تمام ظلم هاي انباشته در طول تاريخ داده است. اهل باطل دست به دست هم داده اند تا حق نمايان نشود؛ ولی امام مهدی(عج) حق و حقيقت را به تمام هستی ارزاني خواهد داشت.
وي در مورد “رجعت شهدای کربلا” هم اظهار داشت: در کتاب “الإيقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة” اثر «شيخ حر عاملی» عبارات فراواني درباره رجعت امام حسين(ع) وجود دارد که بیان می کند آن حضرت در عصر ظهور برخواهد گشت. مثلاً امام صادق(ع) مي فرمايد: «رجعت عمومي نيست؛ بلکه دو گروه ــ سران خير و سران شر ــ برخواهند گشت». یعنی امام حسين(ع) و يارانش بر می گردند و يزيد، شمر و عمر بن سعد نیز بر مي گردند. ظالمان و مؤمنان برجسته طول تاريخ رجعت مي کنند. در ادعيه و زيارت هايي که در مورد امام حسين(ع) است نیز می خوانیم: «بايابکم موقن» یعنی ما به بازگشت شما ايمان داريم. در زيارت نامه قمر بني هاشم و شهدای کربلا هم آمده است که «برجعتکم مقر» یعنی به بازگشت شما اقرار داريم.
متن کامل مصاحبه با استاد فؤادیان را در زیر بخوانید:
به کوشش: احمد محبوبی
* آيا مي توان بين مباحث عاشورا و مباحث مهدويت ارتباطي برقرار کرد؟
ــ بسم الله الرحمن الرحیم. در آيات، روايات، ادعيه، زيارات و تشرفات ارتباط تنگاتنگي بين امام مهدي(عج) و امام حسين(ع) وجود دارد. در قرآن آيه اي داريم که امام حسين(ع) به امام مهدي(عج) تاويل کرده است. در مورد آيه «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها» امام حسين(ع) مي فرمايد: «شمس» وجود نازنين پيامبر(ص) است. «والقمر إذا تلاها» بعد از خورشيد، قمر است که حضرت علي(ع) است .و مقصود از نهار در «وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها» روز ظهور امام مهدي(عج) است و زماني که امام زمان(عج) ظهور مي کند جهان را از تيرگي و تاريکي ها نجات مي دهد.
پس آياتي در قرآن وجود دارد که امام حسين(ع) تأويل به امام مهدي(عج) دارد. از طرف ديگر آياتي داريم که امام مهدي(عج) آنها را درباره امام حسين(ع) تفسير کرده است. از حضرت حجت(عج) درباره آيه اول سوره مريم «كهيعص» سوال کردند ايشان اين آيه را در رابطه با امام حسين(ع) تعبيرکردند که به قضيه کربلا اشاره دارد.
از طرف ديگر آيات ديگري داريم که ائمه(ع) فرموده اند که منظور از اين آيات، امام حسين(ع) و امام مهدي(عج) است. مثل اين آيه اي که در سوره اسراء آمده که «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُورا» امام زمان(عج) مي فرمايد «مظلوم» امام حسين(ع) است که به شهادت رسيده است. «فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً» و خداوند نمي گذارد خون ايشان هدر رود و منتقمي خواهد آمد. «مظلوم» در آيه امام حسين(ع) و «منصور» امام مهدي(عج) است.
رواياتي داريم که امام حسين(ع) درباره امام مهدي(عج) بيان کرده است و احاديثي که امام مهدي(عج) براي امام حسين(ع) بيان فرموده است. پس در احاديث هم دلدادگي عجيبي بين اين دو امام مي بينيم. ۳۰۰ روايت داريم که امام مهدي(عج) از نسل، ذريه و صلب و تبار سيد الشهداء است.
در ادعيه و زيارات هر دعايي که براي امامي وجود دارد ذکر امامي ديگر شکوفا مي شود. براي نمونه روز سوم شعبان روز تولد امام حسين(ع) است، صحبت از امام مهدي(ع) مي شود. و در مفاتيح است که زماني که به همديگر تبريک مي گوييم، امام زمان(عج) را ياد کنيم. اعمال شب نيمه شعبان از اعمال شب هاي قدر هم بيشتر است. ولي با فضيلت ترين اين اعمال، زيارت سيدالشهداء(ع) است. در زيارت عاشورا دو جا از امام مهدي(عج) ياد شده است است. ياد هر امامي در هر زيارتي مي آيد ياد امام ديگر شکوفا مي شود. پس معلوم مي شود ارتباط تنگاتنگي وجود دارد. در عبارات دعاي ندبه «اين الحسن و اين الحسين»، «اين الطالب بدم المقتول بکربلا» صحبت از امام حسين(ع) است. در تشرفات هم زياد داريم که عنايت امام مهدي(عج) به مجالس سيد الشهدا(ع) وجود دارد. علامه اميني در کتاب الغدير جلد هفت صفحه ۱۴ مي گويد: «مشهور ميان ما شيعيان اين است که در هر مجلس و محفلي قصيده “ابن عرندس” خوانده شود امام مهدي(عج) به آن مجلس توجه دارد.» قصيده ابن عرندس قصيده اي است که در رثاي اباعبدالله(ع) است و نمونه هايي از تشرفات در اين باره نقل شده است.
در مورد رابطه بين امام زمان(عج) و امام حسين(ع) فقط ما سخن نگفته ايم، بلکه دشمنان ما هم در اين مورد اظهار نظر کرده اند. چهارصد نفر از دانشمندان صهيونيست در “تل آويو” جمع شدند تا ببيند هويت شيعه و انقلاب اسلامي چيست. و مجموعه مقالات آنها به عنوان “انقلاب تشيع و مقاومت” چاپ شده است. آنها مي گويند: «شيعيان با ياد امام حسين(ع) قيام مي کنند و با ياد امام زمان(عج) قيام شا ن را حفظ مي کنند.» يعني مهمترين دشمنان ما معتقدند: «هويت شيعه امام حسين(ع) است و آرمانشان امام مهدي(عج) است و دو نگاه سرخ و نگاه سبز دارند.» امام خميني(ره) فرموده اند: «اين محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» مردم را ياد عاشورا به خيابان ها کشاند و پيروز شدند و ديگر نمي شود آنها را شکست داد. به خاطر اينکه انقلاب اسلامي مقياس کوچکي از جامعه جهاني امام زمان(عج) است و ما بايد پرچم را به دست صاحب اصلي انقلاب بسپاريم و ما زمينه ساز حکومتي ديگر هستيم. اين شيعه در هر کجاي جهان باشد ـ مثل “سيد حسن نصرالله” و “آيت الله سيستاني” ـ با ظلم نمي سازد. هر شيعه اي که در هر جاي جهان باشد با ياد امام حسين(ع) زير بار ظلم نمي رود. شيعه قيام مي کند و از طرف ديگر مانند برخي از انقلاب ها خود فروخته نشده و به انحراف کشيده نمي شود. چون يک آرمان بزرگي براي شيعه وجود دارد و آن ظهور حضرت بقيه الله(عج) است اين حرف دشمنان ماست. «چه خوش آيد که سر دلبران، گفته آيد در حديث ديگران» دشمنان ما اقرار و اعتراف به پيوند قضيه عاشورا و انتظار دارند.
* آيا در مورد بحث مهدويت و عاشورا کتاب يا کتاب هايي نوشته شده است؟
ــ در اين زمينه حدود سي کتاب نوشته شده است. مثل کتاب “از فرات تا فرات” از طرف جمعي از نويسندگان، چون امام حسين(ع) از مکه خروج کرد تا به سمت کوفه برود ولي در کربلا ماند. امام مهدي(عج) از مکه قيام مي کند و سفر نيمه تمام سيدالشهداء(ع) را تمام مي کند و پايتخت حکومت جهاني امام عصر(عج) مسجد کوفه خواهد بود. همچنین آثاری مانند “تأملي نو در نينوا و انتظار”، “از ظهر تا ظهور”، “از حسين تا مهدی” و کتاب هايي که در رابطه با شرح زيارت “ناحيه مقدسه” نوشته شده است. اين کتاب ها را مرکز تخصصي مهدويت در حوزه علميه قم چاپ کرده است.
* محققانی که در این زمینه کار کرده اند چه کسانی هستند؟
ــ «آيت الله کريمی جهرمی»” اولين کسي است که در اين موضوع کتاب مستقل و مفصلی تأليف کرد و در آن به بررسی مقايسه ای و تطبيقی بين حضرت مهدی(ع) و امام حسين(ع) پرداخت. البته قبل از ايشان «آيت الله صابری همدانی» کتابي به نام “المهدي علي لسان الحسين” تأليف کرده اند که احاديثي که امام حسين(ع) در مورد امام مهدي(عج) گفته بودند را جمع آوری نموده است.
الحمدلله اکنون آثار خوبي در اين رابطه شکل گرفته است. در اين موضوع همايشی نیز به نام «راه سرخ و راه سبز» برگزار شد و مجموعه مقالات خوبي به دبيرخانه اين همايش واصل شد. در کل کارهای فاخر و خوبي در اين رابطه زیاد است.
* آيا از امام حسين(ع) روايت يا رواياتي در مورد بشارت به ظهور امام مهدي(عج) در جوامع روايي ما وجود دارد يا نه؟
ــ از امام حسين(ع) نه تنها در مورد بشارت به ظهور بلکه رواياتي در مورد علائم ظهور هم آمده است. امام حسين(ع) مي فرمايد: «منا اثنى عشر مهديا» دوازده مهدي داريم «أولهم علي بن أبي طالب، و آخرهم التاسع من ولدي و هو القائم بالحق» نهمين نفر از فرزندان من مي آيد او امام قائم بر حق است، «يحيي الله تعالى به الأرض بعد موتها، و يظهر به دين الحق على الدين كله و لو كره المشركون» اين بشارتي از امام حسين(ع) در مورد امام زمان(عج)، که در “کمال الدين” “شيخ صدوق” جلد يک که روايات را بر اساس معصومين آورده، نقل شده است. يا در حديثي ديگر امام حسين(ع) مي فرمايد: «لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطول الله ذلک اليوم حتي يخرج رجلا من ولدي فيملأ الله الارض عدلا و قسطا کما ملئت جورا و ظلما، کذلک سمعت رسول الله» امام حسين(ع) مي فرمايد: من از زبان جدم پيامبر(ص) شنيدم که اگر از دنيا يک روز باقي نماند، فردي از صُلب تو مي آيد و جهان را پر از عدل و داد مي کند. اين روايت از امام حسين(ع) اشاره به ظهور امام مهدي(عج) دارد. روايتي داريم که امام حسين(عج) در شب عاشورا در جمع ياران خود مي فرمايد: «من از پيامبر(ص) شنيدم که تو در سرزمين طف کشته مي شوي. خوشا به حال کساني که تو را ياري مي کنند اينها افرادي هستند که بعد از زمان ظهور، رجعت مي کنند و فرزند تو را هم ياري مي کنند.»
در شب بسيار سرنوشت ساز عاشورا امام حسين(ع) به ظهور امام مهدي(عج) بشارت مي دهد. يعني کاري که امام حسين(ع) انجام داده است ادامه پيدا مي کند و دستاورد کار امام حسين(ع) در عصر ظهور آشکار مي شود. در روايات آمده است که شعار ياران امام مهدي(عج) “يالثارارت الحسين(ع)” است. خطي که سيد الشهداء(ع) در عالم ترسيم کرده است تا روز ظهور ادامه پيدا مي کند. به عبارت ديگر پشتوانه مباحث فرهنگي همين مباحثي است که براي عاشورا مطرح مي کنيم. عاشورا در ظهور ريشه دارد و ريشه ظهور، عاشوراي امام حسين(ع) است. و عاشوراي امام حسين(ع) آرمان، هدف و غايت دارد و آن ظهور امام مهدي(ع) است. منتظران امام مهدي(عج) عاشورايي هستند. حسينيه ها بايد مهديه باشد و مهديه ها بايد حسينيه باشد. ما که به عشق امام حسين(ع) به سر و سينه مي زنيم بايد با دست ديگر تمناي فرج داشته باشيم. با يک چشم در رثاي سيدالشهداء(ع) گريه مي کنيم و با چشم ديگر ندبه خوان امام زمان(عج) هستيم.
* در روايات آمده است که امام زمان(عج) خوانخواه خون امام حسين(ع) است. انتقام گرفتن امام زمان(عج) چگونه خواهد بود؟
ــ يعني امام مهدي(عج) منتقم همه خونهايي است که به ناحق ريخته شده و منتقم تمام ظلم هاي است که در عالم صورت گرفته شده است؛ حتي اگر ظلمي توسط قابيل به هابيل شده باشد. امام مهدي(عج) پاسخ دهنده تمام ظلم هايي است که به بشريت شده است. يعني وقتي که حق نمايان شود و امام مهدي(عج) سراسر هستي را به قرب خدا بکشاند در اين صورت پاسخ دندان شکني به تمام ظلم هاي انباشته در طول تاريخ داده است. اهل باطل دست به دست هم داده اند تا حق نمايان نشود ولي امام مهدي(عج) حق و حقيقت را به تمام هستي ارزاني خواهد داشت.
* آيا خونخواهي امام زمان(عج) به معني زنده کردن مردگان اهل باطل و انتفام گرفتن از آنهاست؟
ــ ما بحثي به نام رجعت داريم. رجعت هم در قرآن هم در روايات و هم در ادعيه آمده است. در قرآن نمونه هايي داريم که مرده بودند و زنده شدند. مثل “عزير پيامبر”، که صد سال مرد سپس زنده شد.
در ادعيه و زيارت هايي که در مورد امام حسين(ع) است مي گوييم: «بايابکم موقن» ما به بازگشت شما ايمان داريم. در زيارت نامه قمر بني هاشم شهدا و شهداي کربلا داريم که «برجعتکم مقر» به بازگشت شما اقرار داريم. در کتاب “الإيقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة” شيخ حر عاملي، عبارات فراواني درباره رجعت امام حسين(ع) که آن حضرت در عصر ظهور برخواهد گشت. امام صادق(ع) مي فرمايد: «رجعت عمومي نيست بلکه دو گروه؛ سران خير و سران کفر برخواهند گشت»، يزيد، شمر، عمر بن سعد و غيره بر مي گردند در مقابل امام حسين(ع) و يارانش هم بر مي گردند. درباره دعاي عهد روايتي از امام صادق(ع) وجود دارد که هر کس چهل صباح اين دعا را بخواند در عصر ظهور رجعت خواهد کرد. ظالمان و مومنان برجسته طول تاريخ رجعت مي کنند. کساني که به اهل بيت(ع) و حضرت زهرا(س) ظلم کرده اند باز خواهند گشت. ما در زيارت جامعه کبيره مي خوانيم ما به بازگشت همه شما يقين داريم. اهل بيت(ع) که بر مي گردند دشمنان و مخالفين و اينها بر مي گردند سران کفر هم بر مي گردند. اما روايتي که در بحارالانوار و کمال الدين آمده که امام زمان(عج) خلفا را از قبر در مي آورد و آتش مي زند در سند اين روايت “مفضل بن عمر” وجود دارد که از غاليان است و به لحاظ سند اين روايت ضعيف است.
حال امام مهدي(عج) بر مي گردد آيا لازمه اش اين است که حتما يکي يکي ظالمان مثل نمرودها و فرعون ها را از قبرها بيرون بکشد؟ “هروي” به امام رضا(ع) عرض مي کند: «از امام صادق(ع) روايتي وجود دارد که هرگاه قائم قيام کند بازماندگان قاتلان سيدالشهداء(ع) را به کيفر پدرانشان مي کشد. در حالي که درقرآن مي خوانيم: «لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى». به عبارت ديگر؛ هيچ كس بار گناه ديگرى را به دوش نمىكشد.» کسي در قم خطايي کرده در شيراز گردن يک نفر ديگر را نميزنند! يک عده امام حسين(ع) را مظلومانه به شهادت رساندند در عصر ظهور که فاصله زماني زياد است امام مهدي(عج) فرزندان آنها را بکشد؟ اين طبيعي نيست. چرا گناه پدران را گردن آنها مي اندازيد؟ امام رضا(ع) فرمود: «آنچه که بيان کردي از قرآن و روايات اجداد ما کاملا صحيح است. ولي در عصر ظهور افرادي وجود دارند که راضي به فعل آباء و اجدادشان هستند و امام زمان(عج) با آنها نبرد خواهد کرد.» امروزه گروه داعش مصداق اين حديث است. داعشي ها در سوريه مي گويند: «غايت آرزوي ما اين است که مجسمه معاويه را در ميادين سوريه درست کنيم در حالي که سر بريده اباعبدالله(ع) در دست اوست و از سر اباعبدالله(ع) خون مي چکد.» الان هم افرادي هستند که راضي به فعل يزيد هستند. آيا داعشي ها راضي به فعل آباء و اجداد خودشان يعني بني اميه نيستند؟ اگر هستند امام زمان(عج) در عصر ظهور با آنها برخورد مي کند. در نتيجه؛ اين دو معني را مي توانيم براي اين روايات بيان کنيم که؛ دشمنان اهل بيت(ع) رجعت مي کنند، رجعت حق است و ما از اصل خود دست نمي کشيم. و با توجه به روايت امام رضا(ع) که در علل الشرايع و عيون اخبار الرضا آمده است، افرادي که به افعال يزيد و شمر راضي بودند امام با آنها برخورد خواهد کرد.
* در جهاني که اکثريت آن در راه حق نيستند، چه لزومي دارد ما بگوييم که عده اي رجعت مي کنند و امام زمان(عج) با آنها جنگ خواهد کرد! آيا نبرد با اهل باطل که در سراسر گيتي هستند از اولويت هاي امام زمان(عج) نيست؟
ــ درگيري را براي امام مهدي(عج) قائل نيستيم، امروزه جنگ نرم، فضاي سايبري و پدافند غير عامل مطرح است. مگر چقدر مسلمان داريم که با اين مسلمانان امام زمان(عج) با جهان کفر مبارزه کند. مد نظر ما بايد باشد که جنگ در حکومت مهدي(عج) به صورت بسيار کم و اقل است. امام مهدي(عج) امام شرق و غرب عالم است و امام جغرافياي خاص نيست. وقتي حضرت عيسي پشت سر امام مهدي(عج) نماز بخواند و به مسيحيان عالم بگويد: «شما که منتظر آمدن من بوديد امام من، اين آقا است» همه به اين سمت خواهند آمد. در غيبت نعماني روايت داريم که «عبدة الشمس و القمر» يعني خورشيد پرست ها و ماه پرست ها از ياران امام مهدي(عج) خواهند شد. يعني تشنگان عدالت به طرف حضرت حجت(عج) خواهند آمد. به عبارت ديگر؛ ظلم و ستم آنقدر بر بشريت فشار مي آورد که وقتي حضرت نداي عدالت سر مي دهد مردم جهان چون تشنه عدالت هستند فارغ از مذهب، مليت و دينشان به سوي امام مهدي(عج) مي آيند. پس امام مهدي(عج) براي شيعه و براي اسلام نمي آيد براي همه بشريت و همه هستي مي آيد و او امام همه موجودات است. هدف خلفت چيست؟ «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون» امام زمان(عج) هدف خلقت را محقق مي کند . نبايد بگوييم که امام زمان(عج) با افرادي که اقليتي باشند و خط فکري خاص داشته باشند مبارزه مي کنند. حضرت براي همه هستي و براي همه مخلوقات مي آيد.
وقتي روايات را مي خوانيد متوجه مي شويد که تمام روايات عصر ظهور در خاورميانه مطرح مي شود. به خاطر اينکه اين منطقه حساسيت دارد و از لحاظ ژئوپولوتيک مهم است. ما معتقديم امام مهدي(ع) مي آيد و با همه انسان ها کار دارد. امام مهدي(عج) نمي آيد که به اختلافات شيعه و سني دامن بزند. او مي آيد که «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّه». امام صادق(ع) مي فرمايد در سه جاي قرآن اين آيه آمده است و او مي آيد که دين اسلام بر جهان و بر همه اديان غلبه کند.
* وظيفه محبين و شيعيان اهل بيت در ماه محرم و نسبت به امام زمان(عج) چيست؟
ــ «مرحوم موسوی اصفهانی» در کتاب “مکيال المکارم” ۸۰ وظيفه براي منتظران امام زمان(عج) بيان کرده است. ما وظايف فراواني نسبت به امام زمان(عج) داريم اما در ماه محرم و عاشورا اينکه، ما عاشورا را مقيد و محدود به دهه شصت و يک هجري نکنيم و بايد ادامه دهيم. عزاداري هاي ما جريان آينده ساز باشد. اين حسينيه ها است که منتظران را پرورش مي دهند. اين بحث ظهور در عاشورا ريشه دوانده است. من که مسئول هيئت هستم، عزاداري مي کنم و خيمه اباعبدالله(ع) برپا مي کنم اکتفا نکنم به قضيه عاشورا و بگويم که امام حسيني بود و دشمن آن شمر و يزيد بودند و اين قضيه را به يک تاريخ خاص محدود نکنم. امام حسين(ع) دشمن داشت و با ظلم نساخت. امروزه عصاره و خلاصه تمام جريان هاي حق امام مهدي(عج) است. بايد دشمن را بشناسيم و بصيرت داشته باشيم. من بايد در هيئت خود بگويم که صهيونيست ها بزرگترين دشمنان امام مهدي(عج) هستند. دشمن زمان را بايد شناخت. انسان اگر عاشورا را مقيد و محدود بکند نمي تواند يک منتظر واقعي باشد. امام حسين(ع) مي خواهد که ما درس عاشورا را براي امروز و فرداي خود فرا بگيريم تا با ظلم نسازيم، دشمنانمان را بشناسيم و اماممان را بشناسيم. اگر جايگاه حجت خدا را نشناسيم مثل اين است که شمري که امام را مي شناخت مي آيد و روي سينه حضرت قرار مي گيرد. بايد از اين مجالس و از اين فرصت ها تمام افراد خصوصا مسئولين هيئت ها براي معرفي امام زمان(عج) بهره برداري کنند و دشمن اصلي اهل بيت(ع) که امروزه صهيونيت ها هستند را بشناسند.
* به چه دليل در زيارت عاشورا نام امام زمان(عج) در دو جا ياد شده است؟
ــ زيارت عاشورا حديث قدسي است. در روز عيد غدير زماني که پيامبر(ص)، امام علي(ع) را معرفي مي کند ۱۹ فراز آن، درباره مهدي(عج) است. اينها حلقه هاي متصل به هم هستند. شيعه امام دارد. آرمان و اهداف سيد الشهداء(ع) که در زيارت عاشورا منعکس شده با بحث ظهور پيوند خورده است. ما اهداف امام حسين(ع) را آنقدر ادامه دار مي بينيم که مي گوييم «ان يرزقني طلب ثارک مع امام منصور». يعني خطاب به امام حسين(ع) عرض مي کنيم: کسي با اهداف شما مي آيد و انتقام خون به ناحق ريخته شما را مي گيرد، پاسخگوي دعوت شماست و ما دوست داريم تا در اين صحنه باشيم. امام مهدي(عج) خطاب به امام حسين(ع) مي فرمايد: «لَئِن اَخَّّرتَنِي اَلدُّهُورُ وَ عاقَني عَن نَصرِکَ المَقدُور لَاَبکِينَّکَ صَباحَاً وَ مَساءَ» اي جد غريبم؛ اگر زمانه مرا به تأخير انداخت و در رکاب شما نبودم، هر صبح و شام در رثاي شما خون گريه مي کنم. پس ما بايد اين فرهنگ را از امام زمان(عج) ياد بگيريم. صبح و شام امام زمان(عج)، امام حسين(ع) است. ما اگر محرم و صفر به ياد امام حسين(ع) مي افتيم امام مهدي(عج) کسي است که صبح و غروب تمام طول سال ايشان، امام حسين(ع) است.
* اينکه گفته مي شود امام مهدي(عج) زماني که ظهور مي کند پنج ندا مي دهد «الا يا اهل العالم انا الامام الغائب، الا يا اهل العالم انا الصمصام المنتم …» آيا اين روايت صحيح است؟
ــ اين روايت در کتاب “الزام الناصب” مرحوم “شيخ علي يزدي حائري” آمده است. ايشان از معاصران است و الزام الناصب متعلق به دويست سال پيش است. اين روايت در متون اوليه وپنج قرن نخست يعني تا زمان کتاب هاي شيخ مفيد و غيره موجود نيست.
شيخ علي يزدي حائري مي گويد: زماني که امام مهدي(عج) ظهور مي کند بين رکن و مقام مي ايستد و پنج ندا مي دهد و مي فرمايد: «الا يا اهل العالم انا الامام الغائب، الا يا اهل العالم انا الصمصام المنتم، الا يا اهل العالم ان جدي الحسين قتلوه عطشانا، الا يا اهل العالم ان جدي الحسين طرحوه عريانا، الا يا اهل العالم ان جدي الحسين سحقوه عدوانا».
روايات ديگر اولين سخنراني امام زمان(عج) در کنار کعبه را آورده اند و اين فرازها در اين روايات نيست.
روايات معروف و معتبري داريم که امام زمان(عج) زماني که ظهور مي کند، مي فرمايد: «هر کس مي خواهد در آدم نگاه کند من فرزند آدم هستم، هر کس مي خواهد در نوح نگاه کند، من فرزند نوح هستم. من بقيه الله في ارضه هستم.» رواياتي که در متون قديمي وجود دارد معتبرتر است.
* آخرين سوال در مورد رجعت امام حسين(ع) است در اين باره توضيح دهيد.
ــ در روايات آمده است که اولين امامي که رجعت خواهد کرد امام حسين(ع) است و زماني که امام زمان(عج) شهيد شد مراسم غسل، کفن و دفن امام مهدي(عج) توسط ايشان انجام مي گيرد. امام حسين(ع) و ائمه(ع) رجعت کرده و راه قيام و انقلاب امام مهدي(عج) را ادامه مي دهند و همان دستاوردها تا زمان قيامت وجود دارد. خداوند هدف وغرضي در خلقت دارد که در عصر ظهور محقق مي شود. مقدمه نبايد از ذي المقدمه طولاني باشد. از اول عالم تا امروز بشر چنين هدفي را نديده است. حالا که به چنين هدفي رسيده، قيامت بر پا شود؟! لذا زماني که امام مهدي(عج) ظهور کند بعد از ايشان، ائمه معصومين(ع) ادامه دهنده همان حکومت هستند. و ما معتقديم از زمان ظهور تا قيامت فاصله بسيار طولاني خواهد شد. چون تازه عمر زمين شروع شده، حيات واقعي با ظهور مهدي(عج) محقق شده است و بشر تازه طعم زندگي را مي چشد. به همين خاطر فاصله قيامت تا ظهور طولاني خواهد بود. در روايات آمده است که امام حسين(ع) ۳۰۰ سال حکومت مي کند. اين حکومت ادامه پيدا مي کند، همه هستي بهره مند مي شوند تا به قرب خدا برسند. و زماني که خدا اراده کند قيامت برپا خواهد شد. و عالم به مرحله بعد مي رود.
1400-04-27
1400-04-13
1400-04-05
1400-03-21
1400-03-19
1400-03-16
1400-03-02
1399-11-23
1399-09-14
1399-08-06
1399-07-26
1399-07-16
1399-06-15
1399-05-20
1399-05-06
1399-04-12
1399-04-06
1399-03-31
1399-03-20
1399-03-18
1399-03-13
1399-02-28
1399-02-11
1399-02-07
1399-02-04
1399-02-02
1399-01-31
1399-01-29
1399-01-27
1399-01-19
1399-01-17
1399-01-15
1399-01-13
1399-01-08
1399-01-06
1399-01-04
1399-01-01
1398-12-28
1398-12-24
1398-12-20
1398-12-08
1398-11-27
1398-11-21
1398-11-17
1398-11-12
1398-11-05
1398-11-05
1398-10-29
1398-10-19
1398-10-18
1398-10-17
1398-10-09
1398-09-24
1398-09-17
1398-09-04
1398-09-03
1398-08-18
1398-08-12
1398-08-01
1398-07-15
1398-07-14
1398-07-03
1398-07-01
1398-06-04
1398-05-13
1398-05-06
1398-05-05
1398-04-20
1398-04-18
1398-04-17
ابزارکی وجود ندارد
*