پست بعدی
آیت الله جوادی آملی: اگر مسلمانان به ثقلین تمسک کنند دیگر به غرب و شرق نیاز نخواهند داشت
پست قبلی
به گزارش پايگاه اطلاع رسانی استبصار، حضرت آیت الله وحید خراسانی در پاسخ سئوالی، معنای حقیقی توسل و شرک نبودن آن را با استناد به قرآن تشریح کرده اند.
متن سئوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است.
سؤال:
آیا توسّل به اهل بیت علیهم السلام و حاجت خواستن از ایشان با اینکه همهی امور در دست خداست منافات ندارد؟ پس چرا مردم از ائمه حلجت میخواهند؟
پاسخ معظم له:
مسألهی توسل یکی از مباحث بسیار عمیق در فرهنگ اسلام است و توضیح آن نیاز به بحث فراوانی دارد، ولی مختصراً به نکاتی اشاره مینمائیم اگر شیعه به ائمه: متوسل میشوند و از ایشان چیزی طلب مینمایند، از این جهت است که ائمه: حجّت خدا بوده و وسیله و واسطه بین خلق و خدای تعالی میباشند و هر عطایی که از ایشان برسد به اذن خدای تعالی و فضل اوست خدای تعالی در سورهی مائده آیهی ۳۵ میفرماید «وابتغوا الیه الوسیلة» برای تقرب به خدا وسیلهای بجویید.
و از ما خواسته است که در مقام در خواست از او وسیله و واسطهای قرار دهیم و بهترین واسطه و وسیله همان کسانی هستند که خدای تعالی ایشان را حجت قرار داده و در بالاترین درجات قرب قرار داشته و مقرب ترین و نزدیک ترین مخلوقات به خدای تعالی میباشند، لذا در دعای توسل اهل بیت: را شفیع خود در درگاه خدا قرار داده و به واسطهی ایشان به خدای تعالی رو مینمائیم.
آنچه از آیات قرآن کریم استفاده میشود این است، انبیاء بزرگ الهی: نیز به اذن خدای تعالی به روا نمودن حاجات مردم اقدام نموده و به اذن خدای تعالی اموری را که از عهدهی انسانها خارج است انجام میدادند، و این مطلب نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید است، چرا که تمام این افعال به اذن الهی و دستور او صورت میگیرد.
لذا در قرآن کریم سورهی آل عمران آیهی ۴۹ آمده است که حضرت عیسی: فرمودند «أَنِّي أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّينِ کَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَکُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتي بِإِذْنِ اللَّهِ » آیا میتوان حضرت عیسی علیه السلام را به شرک متهم نمود؟ از آنجا که به نصّ قرآن حضرت عیسی علیه السلام مردگان را به اذن خدای تعالی زنده مینماید و این مطلب شرک نمیباشد انجام این امور از اوصیاء پیامبران: و اولیاء الهی نیز شرک نبوده و عین توحید میباشد
1398-05-23
1398-05-05
1398-04-18
1398-04-17
1398-03-26
1397-12-24
1397-12-05
1397-11-14
1397-11-08
1397-04-18
1397-04-17
1397-04-08
1397-01-31
1397-01-24
1397-01-21
1397-01-20
1397-01-18
1396-12-27
1396-11-22
1396-11-08
1396-11-03
1396-10-27
1396-09-28
1396-09-21
1396-09-20
1396-09-19
1396-09-08
1396-09-07
1396-08-30
1396-08-06
1396-07-30
1396-07-28
1396-07-07
1396-07-02
1396-06-31
1396-06-30
1396-06-23
1396-06-21
1396-02-25
1396-02-10
1396-02-06
1396-02-01
1396-01-26
1396-01-17
1395-11-18
1395-10-16
1395-09-20
1395-09-16
1395-09-15
1395-08-08
1395-07-25
1395-07-16
1395-07-12
1395-07-07
1395-06-17
1395-06-08
1395-05-25
1395-05-24
1395-04-27
1395-04-25
1395-04-21
1395-03-03
1395-02-30
1395-02-29
1395-02-28
1395-01-25
1395-01-03
1394-12-25
1394-12-11
1394-11-17
ابزارکی وجود ندارد
*